واکنش ارگ به اقدام پاکستان در مورد ادغام مناطق قبایلی

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیسیاست
  • شناسه مطلب: 43012

بعد از تصمیم پاکستان در مورد ادغام مناطق قبایلی با ایالت خیبرپختونخوا، ارگ ریاست جمهوری  افغانستان این تصمیم پاکستان را اقدامی یکجانبه و خلاف توافقات میان هند بریتانیوی و افغانستان در سال 1921 دانسته است.

ارگ با نشر اعلامیه ای در واکنش به تصمیم روز پنجشنبه پارلمان پاکستان، گفته است که کابل همواره به خاطر مداخله های نظامی پاکستان و تصمیم یکجانبۀ آن کشوربه منظور تغییرات وضعیت سیاسی مردم قبایلی ساکن در امتداد خط دیورند، نگرانی خود را از طرق دیپلوماتیک با مقامات اسلام آباد و جامعه بین المللی مطرح کرده است.

در اعلامیه ریاست جمهوری همچنین آمده است که پارلمان پاکستان تصمیم ادغام مناطق قبایلی را با ایالت خیبرپختونخوا در حالی اتخاذ کرده است که وضعیت نظامی در آن مناطق حاکم بوده و هرگونه تصمیم در مناطق قبایلی باید در روشنی اجماع مردم صورت گیرد تا از ارادۀ آنان نمایندگی کند.

اسامبلۀ قومی پارلمان پاکستان روز پنجشنبه در یک اقدام بی‌سابقه با ۲۲۹ رای موافق و ۲۹ رای مخالف، مسوده قانونی ادغام مناطق قبایلی را با ایالت خیبرپختونخوا تائید کرد.

بربنیاد این موافقه، مناطق قبایلی منطقه آزاد خوانده می‌شود و حکومت با استفاده از نظام فدرالی این مناطق را اداره می‌کند که در امور داخلی خویش استقلال دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟