واکنش‌ها به اعلام نتایج انتخابات

  • انتشار: ۱ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخاباتتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 72578

نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری پس از سه ماه انتظار قبل از ظهر امروز اعلام شد که بر اساس این نتایج اشرف‌غنی با گرفتن ۵۰٫۶۴ درصد آرا پیشتاز است اما سایر تیم‌های انتخاباتی نتایج را نپذیرفته و آن را پر از تقلب و مبتنی بر رویکرد جانب‌دارانه کمیسیون انتخابات عنوان کرده اند.

پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، نخستین واکنش از داکتر عبدالله رهبر تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی منتشر شد. عبدالله نتایج ابتدایی ریاست جمهوری را نپذیرفت و بر ابطال ۳۰۰ هزار رای «تقلبی» تاکید کرد.

وی می گوید که کمیسیون انتخابات بدون رسیدگی به خواست‌ها و اعتراضات قانونی ثبات و همگرایی و دیگر تیم‌های انتخاباتی ‌درباره تقلب‌های گسترده، برخلاف قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح انتخابات و قبل از بررسی‌ بیش از ۳۰۰ هزار آرای باطل و مشکوک، نتایج را اعلام کرده‌است.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه و از حامیان عبدالله در انتخابات نیز در صفحه رسمی‌اش نوشت :«حوا خانم نان را حلال کرد، غنی را با جمع ۳۰۰ هزار تقلبی ۵۰ و نیم درصد (پیروز) اعلان کرد، با جداسازی رای‌های باطل در کمیسیون شکایات، به پایین ۴۰ درصد می‌رود؛ آن‌گاه تیم «ثبات و همگرایی» پیروز شده‌است.»

لطیف پدرام از نامزدهای ریاست جمهوری هم در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی، با انتشار متنی تحت عنوان «نتیجه‌ سرشار از تقلب قابل قبول نیست» رای خود را «آگاهانه» و «بدون زور، زر و تزویر» خوانده اما تاکید کرده‌‌است که «در کمیسیون انتخابات نه خویش و قوم داشتیم و نه یار و رفیق، نه مادرزن و خواهرزن. مطابق گزارش ناظرین ما هنگام شمارش رای در مرکز، باید در مقام چهارم می‌بودیم و معلوم است که کمیسیون دولتی به وظایف خود عمل نکرده‌است و رای ما را به‌طور سازمان‌یافته کم کرده‌است. همه می‌دانند که تمامی دستگاه دولتی مزدور مخالف ماست، به شمول سران خودفروخته‌ قومی و اشغالگرهای جهانی».

رحمت الله نبیل رهبر دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» نیز نتیجه ابتدایی انتخابات را کودتا علیه دموکراسی خوانده و گفته است که تیم دولت‌ساز با استفاده سوء از امکانات دولتی و مداخله آشکار در امور کمیسیون انتخابات، این روند ملی را از مدار قانونی‌اش منحرف و به طرف بحران سوق داد.
او گفته است، بی‌گمان نتیجه بر آمده از دل تقلب، به هیچ‌وجه برای ما و ملت افغانستان قابل قبول نبوده ‌و امری‌ست بحران‌ساز..

محمدعمر داوودزی رییس ستاد انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری اشرف‌غنی اما از اعلام نتایج انتخابات استقبال کرده و خواهان پذیرش نتیجه از سوی نامزدان انتخاباتی شده‌است.

در اعلامیه‌ای که در صفحه عمر داوودزی نشر شده، آمده‌است: «رییس ستاد انتخاباتی دولت‌ساز از تمام طرف‌های دخیل در انتخابات می‌خواهد که نتایج انتخابات را بپذیرند و اگر شکایتی در این زمینه دارند، با نهادهای مربوطه در میان بگذارند.»

داوود‌زی گفته‌ که تیم دولت‌ساز از اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات تشکر می‌کند و امیدوار است که مراحل بعدی انتخابات نیز بدون سکتگی و مشکلات به پیش رود.

رییس ستاد انتخاباتی دولت‌ساز همچنین «پیروزی» اشرف‌غنی را تبریک گفته و افزوده‌است که اشرف‌غنی در جریان انتخابات با مسایل پروسه انتخابات با صبر و شکیبایی برخورد کرده‌است.

عطامحمد نور والی پیشین بلخ نیز با اشاره به نتیجه ابتدایی انتخابات، به اشرف‌غنی تبریک گفته و برای سایر تیم‌ها «شانس خوب» آرزو کرده‌است. او نوشت: «خوشحالیم که سرانجام کمیسیون مستقل انتخابات به جنجال دوامدار پایان بخشیده و نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کرد. از زحمت‌کشی و جسارت‌شان سپاسگزاریم.»

او این امر را «تمرین بزرگ دموکراسی» خوانده و گفته‌است: «براى رییس جمهور کشور و تکت انتخاباتی‌شان پیشتازى‌شان را در اعلام نتایج ابتدائی مبارکباد گفته و براى بقیه تیم‌ها شانس خوب براى آینده آرزو مى‌کنم!»

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) هم از کمیسیون انتخابات خواسته تا در مورد آرای جنجالی طرف‌های دخیل در روند انتخابات را قناعت دهد.

در اعلامیه‌ تیفا همچنین از کمیسیون انتخابات خواسته شده که هرچه زودتر اطلاعات دقیق رای‌‌دهندگان را با تفکیک محلات و مراکز رأی‌دهی و لیست مراکز باز و بسته نشر کند.

بر اساس اعلامیه این نهاد ناظر انتخاباتی، کمیسیون انتخابات در جریان سه ماه گذشته هیچ نوع اطلاعات دقیقی را در رابطه به تعداد مراکز و محلات باز و بسته و تعداد رای‌دهندگان با تفکیک مرد و زن با نهادهای دخیل در انتخابات و رسانه‌ها شریک نکرده‌است.

در بخشی از اعلامیه‌ نهاد تیفا از نامزدان انتخابات ریاست ‌جمهوری نیز خواسته شده که بر اساس قانون عمل کرده و در صورتی که شکایتی داشته‌باشند، می‌توانند آن ‌را در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی ثبت و از راه قانونی دادخواهی کنند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری در صفحه توییترش ضمن تبریکی به غنی اظهار داشت: «همانطور که قبلا در بسیاری از مراسم گفته‌ بودید، ما پنج سال آینده برای پنج نسل بعدی کار خواهیم کرد.»

در همین حال، فرامز تمنا کاندیدای ریاست جمهوری هم از نتایج ابتدایی انتخابات استقبال کرده‌است. تمنا که در نتایج ابتدایی، جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده، این مقام را برای خود «مقام اول» خوانده و گفته‌است، آرایی که به او داده شده «آرای کیفی» است که ارزش معنوی بسیار دارد.

این کاندیدا چندی پیش و قبل از اعلام نتایج انتخابات، حمایت‌اش را از غنی اعلام کرده‌بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟