وال سفید چیست؟

  • انتشار: ۲۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77656

زیر دریاها، دنیایی بزرگ و حیرت انگیز با موجودات بسیار زیبا و متنوع وجود دارد. یکی از بزرگترین موجودات دریایی وال آبی است. وال به عنوان بزرگترین موجود دریایی شناخته شده است. در این مطلب اطلاعاتی در خصوص وال سفید می خوانیم.

وال سفید چیست؟

وال ها یا همان نهنگ شناخته شده از پستانداران بسیار بزرگ و غول آسای دریاها و اقیانوس ها به شمار می روند. وال همان نهنگ خودمان است که در زبان انگلیسی از آن به عنوان وال(Whale) یاد می شود.

وال سفید

اندازه یک وال

وال نه تنها بزرگترین موجود دریایی است، بلکه از بزرگترین موجودات و حیوانات دنیا نیز به حساب می آید. یک وال دریایی طولی به اندازه ۳۰ متر دارد، این حیوان دریایی وزنش به اندازه ۱۷۰ تن می باشد.

این در حالی است که اگر فیل را یکی از بزرگترین حیوانات دنیا به حساب بیاوریم، وال می تواند با وزن ۲۵ عدد فیل برابری کند. بر اساس اطلاعاتی که از این موجود دریایی در دست است، وزن زبان یک وال را به اندازه وزن یک فیل در نظر می باشد. قلب این موجود دریایی هم با اندازه و وزن یک اتومبیل کوچک برابری می کند. دیگر خودتان فکرش را بکنید که در مورد چه موجودی صحبت می کنیم!

خوراک وال ها

وال ها بر خلاف هیکل بزرگی که دارند، از موجودات بزرگ تغذیه نمی کنند. یک وال، در کمال تعجب خود را با موجودات بسیار ریز و کوچک دریایی سیر می کند. آنها از ماهی های کوچک، خرچنگ ها و کرم هایی که در اقیانوس یافت می شوند خود را تغذیه می کنند.

نهنگ یا وال سفید

این دسته از وال ها از جمله نهنگ های قطبی هستند که از نظر ظاهر و اندازه به دلفین شبیه می باشند. وزن و طول این دسته از وال ها کمتر از گونه های دیگر می باشد.

این موجودات دریایی به دلیل صدای خاصی که دارند به قناری های دریایی معروفند. رنگ سفیدی که این گروه از وال ها دارند تشخیص آنها را در میان انبوه جانداران دریایی راحت تر کرده است.

این پستانداران دریایی خود را از ماهی های دریایی تغذیه می کنند. شنا کردن یک وال سفید به صورت بسیار آرام و کند است.

تنفس وال ها

وال ها مانند ماهی ها آبشش ندارند و تنفس آنان مانند انسان ها و دلفین ها با ریه انجام می شود. آنها مرتب باید به سطح آب بیایند، اما برخی از آنها برای مدت طولانی هم می توانند زیر آب بمانند.

آنها برای دم و بازدم چیزی به عنوان سوراخ بینی ندارند، بلکه برای تنفس از سوراخی که بالای سرشان قرار گرفته است و به آن سوراخ فوران کننده گفته می شود، استفاده می کنند.

در اطراف سوراخ فورانی ماهیچه هایی قرار دارد که باعث می شوند وقتی وال در آب است سوارخ بسته بماند و وقتی روی آب می آید باز شود.

مشخصات ظاهری وال سفید

وال سفید در هنگام تولد وزنی در حدود هشتاد کیلوگرم دارد. این موجودات دریایی دارای سری گرد و کوچک هستند. آنها به جای باله بر روی پشت شان تیغه دارند. طول بدن یک وال سفید چیزی در حدود ۵ متر می باشد.

یکی دیگر از مشخصه های وال سفید لبخند روی صورت شان است. این گونه از موجودات دریایی به دلیل رنگ خیره کننده و لبخندی همیشگی که روی صورت دارند بسیار مورد توجه قرار می گیرند.

وال سفید معمولا در پارک های حیات دریایی و آکواریوم ها نگهداری می شود. یک وال سفید نر جثه ای بزرگتر از نوع ماده خود دارند. رنگ بچه های وال سفید در هنگام تولد خاکستری می باشد که به مرور زمان به رنگ سفید تبدیل می شود.

همان طور که گفته شد نهنگ سفید سری کوچک دارد. این موجود دریایی می تواند شکل سر خود را با دمیدن هوا در سینوس هایش تغییر دهد. وال سفید امکان چرخاندن سرش به جهات گوناگون را دارد.

در هر فک وال سفید بین ۱۷ تا ۲۰ دندان وجود دارد و تعداد کل دندان هایی که در دهان این موجود دریایی زیبا قرار دارد به چیزی در حدود ۳۴ تا ۴۰ عدد می رسد.

وال های سفید حیواناتی اجتماعی هستند و در گروه های کوچک والی زندگی می کنند. آنها با صداهای خاصی که از خود تولید می کنند با یکدیگر ارتباط بر قرار می نمایند.

شکارچیان وال سفید

موجوداتی که به شکار وال های سفید اشتیاق دارند و از طریق آنها خود را تغذیه می کنند، در خارج از دریا خرس های قطبی هستند که از این موجود شگفت انگیز به عنوان یک غذای خوشمزه در وعده های غذایی خود استفاده می کنند. وال های سفید وقتی کنار دریا در میان یخ ها گرفتار می شوند، خرس های قطبی آنها را شکار می کنند.

از دیگر شکارچیان وال های سفید که در آب زندگی می کند می توان به نهنگ های قاتل اشاره کرد. این موجودات وال های زیبای بیچاره را در آب شکار کرده و از این طریق تغذیه می شوند.

انسان ها نیز در مرتبه دیگری از تهدید برای وال ها قرار دارند. به عنوان مثال در گذشته اسکیموها به شکار این موجودات دریایی می پرداختند.

آب های آلوده، که آن هم به طرق مستقیم و غیر مستقیم به وسیله انسان ها صورت می گیرد نیز از دیگر تهدیدات برای وال های سفید و دیگر موجودات دریایی می باشد.

این مواد آلاینده اگر وارد دریاها و اقیانوس ها شوند باعث مرگ و میر وال ها می شوند و همین امر موجب تبدیل شدن وال ها به اجساد سمی می شود.

پراکندگی وال های سفید

این وال های زیبا در آب های قطب شمال زندگی می کنند. محدوده زندگی آنها در این آب ها واقع در عرض های جغرافیایی ۵۰ درجه تا ۸۰ درجه شمالی می باشد.

وال های سفید در آب های سرد قطب شمال یافت می شوند. هنگامی که آب اقیانوس یخ می زند وال ها مهاجر جنوب می شوند و آنهایی که یخ می زنند همانطور که پیش تر اشاره شد، بعد از یخ زدن شکار خرس های قطبی می شوند.

در هوای گرم و فصل تابستان وال های سفید در دمای آب ۸ تا ۱۰ درجه سلسیوس در دهانه رودها مشاهده می شوند و در آنجا به پرورش وال های بچه و تغذیه آنها می پردازند.