وال استریت چیست؟ خیابانی که نبض اقتصاد دنیا در آن می زند!

  • انتشار: ۱ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83830

اگر اهل اخبار و مسائل سیاسی و اقتصادی باشید حتما نام وال استریت را شنیده اید. اما این وال استریت چیست که نامش زیاد در اخبار و تحلیل های خبری شنیده می شود. در این مقاله می خواهیم درباره وال استریت سخن بگوییم.

وال استریت چیست یا وال استریت کجاست؟

پیش از هر چیز باید گفت این سوال که وال استریت چیست اندکی گمراه کننده است. سوال صحیح این است که وال استریت کجاست. وال استریت (Wall Street) نام خیابان بسیار مشهوری است که در محلهٔ منهتن شهر نیویورک آمریکا قرار گرفته است. این خیابان از شرق به خیابان برادوی و از غرب به خیابان جنوبی متصل می گردد.

وال استریت چیست
وال استریت چیست

تاریخچه خیابان

اما تاریخچه خیابان وال استریت چیست. هلندی  ها در سال ۱۶۲۶ میلادی جزیره منهتن را از قبایل سرخ پوست ساکن در این منطقه خریدند و مستعمرات خود را در آنجا برپا نمودند. آن ها در جنوب این جزیره تاسیساتی دایر کردند و دیواری از شرق به غرب کشیدند. این دیوار به منظور حفاظت در مقابل سربازان انگلیسی و همچنین سرخپوست های آن ناحیه ساخته شده بود. هلندی  ها نام «نیو آمستردام» را بر سکونت گاه خود گذاشتند.

در سال ۱۶۶۴ میلادی سربازان انگلیسی در جنگ با هلندی ها این منطقه را اشغال کردند و نام آن را تغییر دادند و نیویورک گذاشتند. اندک اندک خیابانی در امتداد دیوار شرقی نیو آمستردام که اکنون نیویورک نام داشت شکل گرفت که نام همان دیوار (Wall) بر آن گذاشته شد.

این خیابان یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین خیابان های نیویورک و آمریکا محسوب می شود که وقایع بسیار تاریخی را به خود دیده است. به عنوان مثال «جرج واشینگتن» در سال ۱۷۸۹ در عمارت فدرال که در خیابان وال استریت قرار داشت، به عنوان نخستین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، سوگند یاد کرد. نخستین جلسه کنگره آمریکا نیز در همین سال در خیابان وال استریت برگزار شد.

اصطلاح وال استریت به معنای چیست

خیابان وال استریت همچنین در منطقه اقتصادی نیویورک قرار دارد. از همین روی برخی از بزرگ ترین و مشهورترین نهادهای اقتصادی ایالات متحده در این خیابان قرار گرفته اند. به عنوان مثال ساختمان «بازار بورس نیویورک» (NYSE) که بزرگ ترین بورس جهان از نظر حجم معاملات مالی است، در خیابان وال استریت قرار دارد.

همچنین مراکز اقتصادی مهمی همچون «بازار بورس نزدک» (NASDAQ)، «بازار بورس آمریکا» (AMEX)، «بازار بورس تجاری نیویورک» (NYMEX) و «میز بازرگانی نیویورک» (NYBOT) در خیابان وال استریت قرار گرفته اند.

با آغاز به کار و فعایت مراکز مهم اقتصادی در این خیابان، «وال استریت» به اصطلاحی برای اشاره به بازارهای مالی ایالات متحده آمریکا، صنعت خدمات مالی ایالات متحده آمریکا و یا مراکز مالی مستقر در نیویورک تبدیل شد. پس اگر هم کسی پرسید وال استریت چیست پاسخ این است که وال استریت نماد اقتصاد آمریکا است.

جنبش اشغال وال استریت

حال اگر می خواهید بدانید جنبش اشغال وال استریت چیست این بخش را حتما بخوانید. با تبدیل شدن وال استریت به قطب قدرت مالی و اقتصادی ایالات متحده که خود سردمدار تفکر سرمایه داری در جهان محسوب می شود، این مکان به مرکز بانکداران، ثروتمندان و اشخاص دارای نفوذ در اقتصاد آمریکا مشهور شد.

با بروز بحران مالی در ایالات متحده و متضرر شدن بسیاری از مردم طبقه متوسط این کشور اعتراضاتی از ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱ در نیویورک آغاز شد. معترضان که در خیابان وال استریت تجمع کرده بودند نهادهای مالی و اقتصادی مستقر در این خیابان را مسئول وضعیت اسفبار مردم آمریکا می دانستند. آن ها خواستار برهم خوردن نظام مالی وال استریت شدند و از همین روی به «جنبش اشغال وال استریت» مشهور شدند.

«جنبش اشغال وال استریت» در پایگاه اینترنتی خود آورده است: «ما ۹۹ درصدی هستیم که از خانه های خود بیرون رانده شده ایم. ما از خدمات درمانی مطلوب محروم بوده ایم. ما از آلودگی محیط زیست رنج می بریم. ما ساعات طولانی را برای مقدار اندکی دستمزد و بدون بهره مندی از حقوق قانونی خود سخت کار می کنیم، البته اگر بتوانیم کاری پیدا کنیم. در حالی که یک درصد دیگر از همه چیز برخوردار است، ما از هیچ چیز برخوردار نیستیم. ما ۹۹ درصد جامعه هستیم»

اعضای این جنبش قصد داشت چیزی در حدود ۲۰ هزار نفر را به منهتن نیویورک بیاورد تا برای چندین ماه این منطقه را به تسخیر خود در آورند. اقدامات این جنبش از اعتراضات مردمی در کشورهای مصر، یونان، اسپانیا و ایسلند الهام گرفته شده بود. مدیریت کنندگان این جنبش تاکید داشتند که این یک لشکرکشی با هدف سرنگون کردن بزرگ ترین انحراف به وجود آمدن در دموکراسی، محسوب می شود.

با شروع این اعتراض ها که هم برای سیاستمداران آمریکایی و هم برای سایر مردم جهان تعجب آور محسوب می شد، در مدتی کمتر از یک ماه شعار جنبش که می گفت «۹۹ درصد در برابر یک درصد» بازتابی بین المللی پیدا نمود و به سایر کشورهای جهان که با نظام سرمایه داری ارتباط داشتند، گسترش یافت و در نتیجه اعتراضات بین المللی به نظام مالی و بانکی سرمایه داری، ابعادی وسیع تری پیدا کرد. اکنون جهانیان دریافته بودند که جنبش اشغال وال استریت چیست.

مقامات آمریکایی نخست کوشش کردند در سایه بی توجهی رسانه های غربی وابسته به جریان سرمایه داری این اعتراضات را بی اهمیت نشان بدهند و آن را اعتراضی سطحی و بی ریشه معرفی کنند. اما با ادامه اعتراضات و گسترش دامنه آن و جلب توجه جهانی به مردمی که به نظام وال استریت اعتراض داشتند، دولت و رسانه های آمریکایی اندک اندک  متوجه جدی بودن اعتراضات شدند و آن را خطری برای منافع نظام سرمایه داری حاکم بر آمریکا تفسیر کردند. شماری از سیاسیون آمریکایی بر این نظر بودند که در صورت ادامه بی توجهی به این جنبش ممکن است امنیت داخلی آمریکا تحت شعاع قرار گیرد.

دولت باراک اوباما با همراهی رقیب حزبی خود یعنی جمهوریخواهان مصمم شدند تا از هر راه ممکن این جنبش را سرکوب کنند و صدای رسای معترضان را قطع نمایند. در نتیجه پلیس آمریکا با تمام قدرت و تجهیزات ممکن وارد قضیه شد و به برخورد با مردم معترض پرداخت. خشونت پلیس آمریکا با معترضین به اندازه ای بود صدای نهادهای حامی حقوق بشر که خود به حکومت آمریکا وابسته بودند را نیز درآورد. با این حال دولت آمریکا مصمم بود که معترضین را پراکنده ساخته و این جنبش را سرکوب نماید. در نهایت خشونت پلیس پیروز شد و جنبش اشغال وال استریت سرکوب گردید.