وال‌ استریت ژورنال: نفوذی‌های‌ نکتایی‌پوش طالبان در سقوط دولت نقش چشم‌گیر داشتند

  • انتشار: ۸ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 124544
طالبان

صد روز پس از سقوط دولت، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقام‌های طالبان نوشته‌است که نفوذی‌های این گروه که با پوشش غربی در ادارات دولتی کار می‌کردند، در سقوط دولت اشرف‌غنی نقش چشم‌گیر داشته‌اند.

شماری از مقام‌های طالبان به این روزنامه گفتند که ماموران مخفی این‌ گروه با ریش‌های تراشیده، پوشش غربی و عینک‌های آفتابی، سال‌ها در داخل موسسات دولتی و سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی نفوذ داشتند.

سلیم صعد؛ مقام ارشد طالبان و فرمانده نیروهای “بدری” شبکه حقانی که مدیریت حملات انتحاری و قتل‌های هدفمند را بر عهده داشته، به ول استریت ژورنال گفته که “ماموران نفوذی ما در تصرف کنترل نقاط استراتژیک پایتخت نقش داشتند”.

به گفته این مقام ارشد طالبان، پس از فرار اشرف غنی از کابل و توقف “بحث برانگیز” طالبان در بیرون دروازه‌های پایتخت، این نیروهای نفوذی طالبان بودند که پایتخت را تصرف کردند.

به گفته مقام‌های طالبان، افراد نفوذی آن‌ها پیش از سقوط کابل، کنترل برخی نهاد‌های حساس امنیتی را بدست گرفته و نیروهای امنیتی دولت سابق را خلع سلاح کرده بودند.

مقام‌های طالبان به این رونامه گفتند که این افراد نگذاشته‌اند محتویات داخل کامپیوتر‌های دفاتر دولتی از بین برده شوند و آن‌ها همچنین از تاراج برخی نهادهای دیگر مانند انستیتوت باستان شناسی افغانستان جلوگیری کرده‌اند.

محمد رحیم عمری؛ از فرماندهان رده میانی نیروی بدری طالبان گفته است که شبکه نفوذی آن‌ها در پایتخت شامل سه بخش می‌شدند: افراد جنگجو، افرادی که کمک مالی جمع‌آوری می‌کردند و دست‌اندرکاران امور تبلیغاتی.

گزارش شده که بیشترین افراد نفوذی طالبان در پایتخت مربوط به شبکه حقانی بوده‌اند. این جناح در حال حاضر دست بالایی در حکومت طالبان دارد.

واحد “بدری” طالبان توسط “بدرالدین حقانی”؛ بردار سراج‌الدین حقانی؛ سرپرست وزارت داخله طالبان تأسیس شده‌است. گفته شده بدرالدین حقانی ‌در سال ۲۰۱۲ در اثر یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده در پاکستان کشته شده‌است.

دولت افغانستان طی کمتر از دو هفته فرپاشید. طالبان اکثریت ولایات و کابل را بدون جنگ تصرف کرد‌ند. برخی‌ها، مقام‌های حکومت اشرف‌غنی را متهم به معامله با طالبان می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟