والستریت ژورنال: ترامپ پیشنهاد حمله به پایگاه روسیه و ایران در سوریه را داده بود

  • انتشار: ۲۸ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 39648

یک رسانه خارجی بعد از حمله سه کشور غربی به مناطقی از سوریه نوشته است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیش از حمله به سوریه، پیشنهاد هدف قرار دادن پایگاه ایران و روسیه در سوریه را داده بوده که این پیشنهاد با مخالفت وزیر دفاع آمریکا روبرو شده بوده است.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، منابع مطلع از روند تصمیم گیری درباره حمله موشکی اخیر علیه سوریه گفت: گزینه‌های مختلفی مطرح شد. یکی از این گزینه‌ها که محافظه کارتر بود هدف قرار دادن توانایی‌های تسلیحات شیمیایی پیشنهاد شد؛ گزینه دوم حملات گسترده تر به مواضع حکومت اسد از جمله تاسیسات تحقیقاتی تسلیحات شیمیایی و مراکز فرماندهی ارتش سوریه و سومین پیشنهاد که بسیار هزینه به همراه داشت هدف قرار دادن پایگاه‌های هوایی روسیه در سوریه و هدف قرار دادن توانایی‌های نظامی دولت سوریه بود.

در نهایت ترامپ با استفاده از بیش از ۱۰۰ موشک پیشرفته برای هدف‌گیری سه هدف سوری موافقت کرد که در واقع تلفیقی از دو گزینه اول بود.

برخی منابع مطلع اعلام کردند: ترامپ به تیم مشورتی‌اش پیشنهاد داده بود که حمله به پایگاه‌های روسیه و ایران در سوریه را نیز مدنظر قرار دهند اما جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا این تصمیم را رد کرد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در این باره بیشتر به ترامپ متمایل بود با این حال ماتیس هشدار داد که خطرات چنین حمله‌ای بسیار هزینه‌بر بوده و می‌تواند باعث پاسخ‌های خطرناک و گسترده تر از سوی تهران و مسکو شود.

وزارت دفاع روسیه گفته است که بیش از ۱۰۰ موشک در حملات به سوریه شلیک شده که اکثر آنها توسط سامانه‌های دفاع هوایی سوریه ساقط شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟