واقعه تاریخی دردرون واقعه تاریخی

  • انتشار: ۱۶ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 107968

سفر پاپ فرانسوا به عراق یک سفر تاریخی است. نخستین بار است که یک پاپ، مججع عالی عیسوی ها در جهان به عراق سفر میکند. عراق کشوری که بیش از ۱۸۰۰ سال قبل مهد تمدن و محل زندگی عیسوی ها بوده، که حضرت ابراهیم دراین کشور بدنیا آمده. عیسوی ها که تعداد آنها تا دهه ۱۹۸۰ و آغاز بحران ها، جنگ و بی امنیتی به یکنیم میلیبن نفر میرسید در ایجاد تمدن و فرهنگ عراق نقش سازنده بازی نموده اند. عیسوی ها مانند یزیدی ها از اقلیتهای دینی اند که بعد ازتجاوز امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و پیدایش القاعده و سپس تحول وی به دولت اسلامی ( داعش) مورد آزار، ستم و کشتار قرار گرفتند و تعداد آنها سریعآ رو به کاهش گذاشت.

ولی پاپ فرانسوا تنها به دیدن عیسوی ها و عبادت در شهر یور زادگاه حضرت ابراهیم بسنده نمیکند. فردا روز شنبه او عازم نجف میشود تا با آیت الله العظمی علی سیستانی، پیشوای مذهبی شیعه های عراق ومهمترین مرجع یقلید شیعه های جهان دیدار کند. چنین دیداری میان پیشوای عیسوی های جهان و پیشوای شیعه ها بیسابقه است. پاپ فرانسوا، مانند سایر رهبران جهان، میداند که بدون نقش سازنده، معتدل و مدارای علی سیستانی امروز عراق در آتش جنگ مذهبی میان سنی ها و شیعه ها میسوخت و مسلمآ داعش در سراسر عراق حکومت میکرد. من شخصآ هنگام یک سفر رسمی ام به عراق درسال۲۰۱۶ و ملاقات با رهبران عیسوی و عرب سنی در پارلمان عراق شاهد احترام عمیق آنها به علی سیستانی بودم. علی سیستانی مخالف اصل “ولایت فقیه” و نقش روحانیون در دولت است. ازاین لحاظ حتا احزاب اسلامی شیعه هم وزیر روحانی و عمامه پوش در حکومت ندارند.

سفر پاپ به عراق به نظر من به صلح و همزیستی اقشار، گروه ها و مذاهب مختلف کمک میکند. رفتن به نجف وملاقات با سیستانی در خانه محقر وی در یک کوچه تنگ قدیمی نزدیک به حرم برای پاپ که در قصری از مرمر وسنگهای قدیمی و مزین به طلای واتیکان زندگی میکند خانه سیستانی تعجب آور خواهد بود. امیدوارم که تلویزیون این ملاقات را ثبت کند. جهان از مذهب شیعه نگاهی متفاوت از روحانیون متعصب عربستان و مصر و از پیروان القاعده و داعش و حزب تحریر و … خواهد داشت.

هر امری که به صلح و همزیستی میان خلقها یاری رساند، از جمله چنین دیدارهای میان رهبران عالیقدر دینی، برای فرد لائیک ( سکولار) ی چون من قابل قدر و حمایت است.
پ.ن : لائیک یا رژیم لائیک ( فرانسه) به هیچوجه ضد دین نیست. ولی معتقد به جدایی کامل دین از دولت است. یک رژیم لائیک آزادی ادیان، مذاهب، عقاید و افکار را تامین میکند. در چنین نظامی مفهوم “کفر گویی” وجود ندارد. دینداران آزاد اند مراسم دینی خود را در محل های دینی، کلیسا، مسجد، کنیده، درمسال …، انجام دهند و بیدینان هم حق دارند آز ادیان و پیامبران انتقاد کنند.

دکتر کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟