واشنگتن پست: کوریای شمالی به یک قدرت هسته ای تمام عیار تبدیل شده است

  • انتشار: ۱۸ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 28572

واشنگتن پست نوشت: مسئولان اطلاعاتی آمریکا در گزارشی محرمانه اعلام کرده اند که کوریای شمالی موفق شده است نمونه مینیاتوری (بسیار خرد) یک فروند کلاهک هسته ای را تولید کند که می تواند بر روی موشکهایی که این کشور ساخته است جاسازی شود و با این اقدام از آستانه ای کلیدی که از یک کشور قدرت هسته ای می سازد، با موفقیت عبور کرده و تبدیل به یک قدرت هسته ای تمام عیار شده است.

سایت آمریکایی دیروز (سه شنبه) در گزارشی در این باره به قلم ‘ جابی واریک’ و ‘آلن ناکاشیما’ افزود: ماه گذشته هم  آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشی دیگر اعلام کرده بود که کوریای شمالی هم اکنون 60 سلاح هسته ای در زرادخانه های هسته ایش دارد. اکنون با برآورد اخیر آمار داشته های اتمی کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی قدری متفاوت خواهد بود. بعضی از متخصصان مستقل معتقدند که در اعلام این آمار اغراق گویی شده است.

با این یافته اطلاعاتی به نظر می رسد که خطر جدی تر شده است و تمام پیش بینی های قبلی در این زمینه باطل می شود.

مقامات آمریکایی ماه گذشته اعلام کردند که پیونگ یانگ در توانمندی هسته ای حتی از این هم فراتر رفته و یک فروند موشک بالستیک بین قاره ای تولید کرده است که قادر است داخل خاک امریکا را هم هدف قرار دهد.

در همین ارتباط  ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه اظهار نظر کرد که کوریای شمالی اگر همچنان به تهدیدهایش ادامه دهد با یک پاسخ کوبنده روبرو خواهد شد .

ترامپ صراحتا اعلام کرد  آنها با یک آتش و خشم و یک قدرت محض روبرو خواهند شد؛ قدرتی که جهان تا به حال هرگز نظیر آن را ندیده است .

کوریای شمالی بابت برنامه هسته ای و موشکی اش از جانب سازمان ملل مجددا تحت تحریم قرار گرفته است. این کشورروز سه شنبه دور جدید تحریمهای سازمان ملل را ‘تلاشی برای خفه کردن یک ملت’ خواند و هشدار داد که با یک عمل فیزیکی بی رحمانه با بسیج همه قوت یک ملت به آن پاسخ خواهد داد.

در سندی که نسخه ای از آن به دست ‘ واشنگتن پست’ رسیده، عنوان می شود که ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که کوریای شمالی یک سلاح هسته ای تولید کرد ه است که می تواند بر روی موشکهای بالستیک نصب شود از جمله موشک بالستیک بین قاره ای.

هنوز معلوم نیست آیا رژیم انزواطلب کوریای شمالی نمونه مینیاتوری این سلاح هسته ای را با موفقیت آزمایش کرده است یا نه . کوریای شمالی پارسال رسما اعلام کرد که این کار را کرده است.

رهبر کوریای شمالی دارد رفته رفته به زرادخانه هسته ایش متکی می شود. ولع این دیکتاتور به مبارزه طلبی و انجام آزمایشهای موشکی سرزنش همه را برانگیخته، حتی چین که نزدیک ترین متحد پیونگ یانگ است.

چین و روسیه هم همراه با سایر اعضای دائم شورای امنیت کوریای شمالی را هدف تحریمهای دید قرار داده اند. این تحریمها روز شنبه این هفته تصویب شد. یکی از این تحریمها ممنوعیت صادرات کوریای شمالی است که یک سوم درآمد سالانه 3 میلیارد دالری این کشور را شامل می شود.

این پیشرفتهای هسته ای کوریای شمالی کار ترامپ را برای تصمیم گیری در مورد این کشور سخت تر کرده است. ترامپ قول داده است که هرگز اجازه نخواهد داد کوریای شمالی آمریکا را با سلاح هسته ای تهدید کند.

‘ هربرت مک مستر’ مشاور امنیت ملی ترامپ هم روز شنبه در مصاحبه با شبکه خبری MSNBC تاکید کرد ‘یک کوریای شمالی دارای سلاح هسته ای موشک بالستیک بین قاره ای از نگاه رئیس جمهوری ترامپ هرگز قابل تحمل نخواهد بود’.

مک مستر اضافه کرد ‘ما باید همه گزینه ها را مرور کنیم که یکی از آنها گزینه نظامی است’.

مک مستر اما در عین حال این نکته را هم یادآور شد که دولت آمریکا هر کاری را که ممکن باشد برای تحت فشار قرار دادن کیم جونگ اون و همه اطرافیانش انجام خواهد داد تا متوسل به جنگ نشود از نمونه این کارها غیرهسته ای ساختن کوریای شمالی است که به نفع پیونگ یانگ هم هست.

مقامات آگاه عنوان می کنند که گزینه هایی که در دست بحث و بررسی است، فهرستی طویل از مذاکرات چند جانبه جدید برای مستقر ساختن سلاح های هسته ای میدان جنگ آمریکا در ‘شبه جزیره کوریای’ است.

دولت آمریکا تلاش می کند کوریای شمالی را به پای میز مذاکوریای بکشد اما پیونگ یانگ طفره می رود.

کوریای شمالی کشوری است مرموز و همه کارهایش را سری انجام می دهد. به همین دلیل برآورد دقیق موجودی زرادخانه هسته ای این کشور کار بسیار دشواری است.

این کشور از سال 2006 تاکنون پنج آزمایش هسته ای انجام داده است که اخرین مورد آن در 9 سپتامبر2016 اتفاق افتاد که طی آن 20 تا 30 کیلو تن ماده هسته ای منفجر شد. قدرت انفجار این بمب دو برابر قدرت انفجاری بمبی بود که در سال 1945 (توسط آمریکا) در ‘هیروشیما’ی ژاپن منفجر شد.

اما به هر حال از همه این تفاسیر که بگذریم، کاری که دانشمندان هسته ای کوریای شمالی انجام داده اند و یک کلاهک اتمی تولید کرده اند که می تواند بر روی یک موشک جاسازی شود؛ در نوع خود از حیث فنی، انصافا یک شاهکار است. شاهکاری که هنوز هم فراتر از قد و قواره کشوری مانند کوریای شمالی است.

رسانه دولتی کوریای شمالی پارسال یک جسم کروی را به نمایش گذاشت که سخنگوی دولت آن را نمونه مینیاتوری یک کلاهک هسته ای معرفی کرد، اما معلوم نیست آیا واقعا این جسم کروی یک بمب واقعی بوده است یا نه .

‘ جفری لوییز’ مدیر برنامه منع اشاعه هسته ای شرق آسیا در ‘مرکز مطالعات جلوگیری از اشاعه سلاحهای کشتار جمعی’ در واشنگتن می گوید ‘در اوائل دهه 1960 هم در مورد توان هسته ای چین تردیدهایی وجود داشت. چرا باید فکر کنیم که ما باید در قبال رفتارهای کوریای شمالی متفاوت از برخوردی که با رهبرانی چون ‘جوزف استالینِ’ شوروی سابق و یا ‘مائو تسه تونگِ’ چین داشتیم، رفتار کنیم. کوریای شمالی آزمایش هایش را زیر زمینی انجام می دهد و مشکل ما هم همیشه این بوده است که نمی توانیم از ریز کامل وقایع و جزییات آن باخبر شویم’.

لوییز اشاره می کند ‘بسیاری برای آنکه از بدیهیات فرار کنند، دائما بر طبل شک و تردید و کافی نبودن شواهد امر در مورد تهدید هسته ای کوریای شمالی می کوبند’.

منبع: ایرنا

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟