واشنگتن پست: عربستان همچنان زندان مدافعان حقوق بشر است

  • انتشار: ۱۰ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 36345

روزنامه واشنگتن پست نوشت، با وجودی که وزرای عربستان در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ادعا کردند که این کشور در حال مدرنیزه شدن است، اما عربستان همچنان خط مشی قدیم خود را دنبال می‌کند و آزادی بیان و حقوق بشر در این کشور جایی ندارد.

واشنگتن پست در سرمقاله خود با عنوان «بخش تاریک عربستان که ولیعهد از تغییر آن بدش می‌آید» نوشت، عربستان در مجمع جهانی اقتصاد در داووس حضور داشت و محمد جدعان، وزیر دارایی عربستان اعلام کرد، این کشور نسبت به پنج سال پیش تغییر کرده است.

این روزنامه نوشت، سبک سنتی به دور از اظهارات مقامات عربستانی در داووس همچنان در عربستان مشهود است، به طوری که در این کشور محمد العتیبی و عبدالله عطاوی، دو فعال حقوق بشری به ترتیب به ۷ تا ۱۴ سال زندان محکوم شدند و اتهامشان این بود که پنج سال پیش در یک دوره کوتاه تلاش کردند انجمن حقوق بشر را تاسیس کنند البته با وجود قبول درخواست‌های دولت و بستن آن باز هم زندانی شدند.

به نوشته این روزنامه، گویی انتشار گزارش‌ها درباره حقوق بشر و اطلاع‌رسانی‌ها در سایت‌های خبری و توئیترها در عربستان یک جنایت محسوب می‌شود.

واشنگتن پست نوشت، بن سلمان می‌تواند پاسخگوی درخواست‌های نسل جوان از طریق پیگیری و سرکوب فاسدان، تنوع بخشی در روند اقتصاد به دور از نفت، محدود کردن نفوذ نهادهای مذهبی، دادن اجازه رانندگی به زنان و حضور آنها در ورزشگاه‌ها باشد، اما با وجود اتخاذ همه این تصمیمات، وی بر رژیمی نظارت دارد که خود رویکردی غیرسازش‌پذیر و سرکوبگرانه در قبال آزادی بیان و حقوق بشر داشته و این رویکردها و اقدامات مشخصه نظام‌های پیش از اوست و این همان بخش تاریکی است که بن سلمان نمی‌خواهد آن را تغییر دهد.

مقامات سعودی در سال ۲۰۱۴ میلادی به العتیبی و العطاوی درباره ادامه فعالیت‌ها هشدار دادند. در سال ۲۰۱۶ میلادی، پرونده آن‌ها بار دیگر باز شد.  مارس ۲۰۱۷ عتیبی با سفر به قطر به دنبال پناهندگی سیاسی در نروژ بود که هنگام سوار شدن به هواپیما در فرودگاه دوحه دستگیر و به مقامات عربستان تحویل داده شد و هفته گذشته دادگاه جنایی ویژه این کشور که دادگاهی برای رسیدگی به پرونده‌های تروریستی است و برای ساکت کردن منتقدان و مخالفان از آن استفاده می‌شود، حکم او را صادر کرد.

روزنامه واشنگتن پست نوشت، حکم دادگاه درباره عتیبی پیامی برای دیگر کسانی است که جرأت کرده و دم از حقوق بشر می‌زنند. همه کسانی که فریب بلندپروازی‌های ولیعهد را خوردند باید بدانند که در ارتباط با مساله آزادی و حقوق بشر چگونه ایدئولوژی و سبک قدیمی ادامه یافته است.

رائف بدوی عربستانی هم که خواهان جامعه روشن فکر بود، همچنان پشت میله‌های زندان قرار دارد.

بنابراین وعده‌های وزرای عربستانی به سرمایه گذاران خارجی در داووس این حقیقت را پنهان نمی‌کند که عربستان همچنان مانند پنج سال پیش  زندانی برای کسانی است که جرأت آزادانه سخن گفتن را به خود می‌دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟