واشنگتن پست: با تحویل 159 هلیکوپتر بلک هاوک به افغانستان، بن بست جنگ از بین می رود

  • انتشار: ۲۲ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 33212

یک رسانه آمریکایی نوشته است که با تحویل ده ها هلی کوپتر بلک هاوک آمریکایی و آموزش خلبانان آن، انتظار می رود که بن بست جنگ در افغانستان از بین برود.

حدود یک ماه پیش فرمانده ارشد نظامیان آمریکایی در افغانستان در مراسمی در این کشور گفت، قرار است یک گروه جدید متشکل از ۱۵۹ بال هلی‌کوپتر “بلک هاوک” تحت پرواز خلبان‌های افغان به ایجاد یک “سونامی قدرت هوایی” در نیروی هوایی افغانستان و از بین بردن بن‌بست جنگ با شبه‌نظامیان طالبان کمک کند. با این حال به گفته ناظران شاید چندین سال طول بکشد تا این طرح تاثیر خود را نشان دهد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، این هلی‌کوپترهای چند منظوره ارتش آمریکا هر کدام بیش از هفت میلیون دالر برای تجهیز و تحویل هزینه داشته و قرار است به تدریج جایگزین هلی‌کوپترهای مدل Mi-۱۷ در ارتش افغانستان که به دوره شوروی سابق تعلق دارند، شوند.

همچنین قرار است از این هلی‌کوپترها برای حمل و نقل سربازان و فرستاده محموله‌های نظامی و تخلیه نیروهای زخمی استفاده شوند اما تحویل این هلی‌کوپترها خیلی دیر صورت می‌گیرد و عوامل دیگری نظیر کندی سرعت تحویل این هلی‌کوپترها که از مدل UH-۶۰ هستند وجود داشته و برای آموزش سه ماهه پرواز با این هلی‌کوپترها محدودیت شش خلبان برای هر دوره در نظر گرفته شده است و در عین حال لازم است در این مدت هلی‌کوپترهای Mi-۱۷ همچنان عملیاتی نگه داشته شوند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در راهبرد جدید نظامی‌اش علیه افغانستان تقویت نیروی هوایی کشور را اولویت اعلام کرده و مقام‌های نظامی آمریکا گفتند برنامه تحویل هلی‌کوپترهای بلک هاوک به دنبال افزایش فشار جنگ و دستورکار ایجاد یک نیروی هوایی حرفه‌ای در حال تسریع شدن است.

با این حال مقام‌های بخش آموزش،‌ مشاوره و کمک‌های نیروی هوایی آمریکا در افغانستان می‌گویند انتظار دارند تا فصل نبرد بعدی در بهار سال آینده چهار خدمه پروازی افغان آماده جنگ باشند و تا بهار سال ۲۰۱۹، ۳۲ تیم و هلی‌کوپتر بلک هاوک این آمادگی را پیدا کنند.

به گفته این مقامات عملیاتی شدن کل ۱۵۹ هلی‌کوپتر بلک هاوک تا سال ۲۰۲۲ صورت نخواهد گرفت و تنها ۵۸ عدد از آنها مجهز به سلاح‌های رزمی خواهد شد.

فرماندهان میدانی در افغانستان می‌گویند نیاز فوری به نیروی هوایی موثرتر و حمایت‌های نجات و تامین بیشتر دارند تا نظامیان را با انگیزه‌تر کرده و شبه‌نظامیان را به عقب برانند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟