واتر پمپ در قلب ماشین شما چگونه کار میکند؟!

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79462

واتر پمپ ماشین یکی از قطعات مهم در سیستم خنک کننده خودرو به حساب می آید. همان طور که می دانید در موتورهای احتراقی که با سوخت های فسیلی مانند بنزین و گازوئیل کار می کنند در حدود هفتاد درصد انرژی به گرما تبدیل می شود. سیستم خنک کننده ماشین این گرما را به هوای اطراف منتقل کرده باعث می شود موتور در دمای مناسب کارکرد ایده آل خود را داشته باشد. موتور های احتراقی برخلاف دیگر پیشرفت ها در عرصه خودروسازی تغییرات مثبت زیادی را شاهد نبوده است و در صورتیکه سیستم خنک کننده در این نوع ماشین ها دچار آسیب شود، خسارات بزرگی به خودرو وارد می شود.

واتر پمپ ماشین چیست؟

همان طور که گفته شد در خودروهای با موتورهای احتراقی، سیستم خنک کننده نقش حیاتی را بازی می کند، واترپمپ ماشین یکی از قطعات مهم در این سیستم می باشد. براساس برخی اطلاعات علمی در زمینه خودرو، گرمایی که هنگام رانندگی تویط سیستم خنک کننده از ماشین به اطراف منتقل می گردد برای گرم کردن دو خانه متوسط کافی است.

واتر پمپ ماشین

وظیفه واترپمپ ماشین

همان طور که از نام این قطعه پیداست واتر پمپ ماشین به طور دائم آب و ضد یخ را در موتور به گردش در می آورد، این قطعه آنقدر برای موتور ماشین مهم است که بدون آن گرمای تولید شده اجازه کار کردن درست به موتور را نمی دهد. با گردش آب در موتور خودرو و اطراف سیلندرها، موتور ماشین خنک می شود و از جوش آوردن آن جلوگیری می گردد. آب پس از گردش در موتور و اطراف سیلندرها دوباره توسط واتر پمپ به رادیاتور باز گردانده می شود تا خنک شود. حرارتی که از سوختن بنزین یا گازوئیل در موترهای احتراقی برای تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی تولید می شود در حدود ۲۵۰۰ درجه سانتی گراد می باشد و گردش آب در بدنه موتور و سر سیلندرها این دما را به ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتی گراد کاهش می دهد تا موتور در دمای مناسب کارکرد بهینه خود را داشته باشد. آب بازگردانده شده به رادیاتور توسط واتر پمپ با استفاده از فن و گردش هوا دوباره خنک می شود.

مکان واتر پمپ

واتر پمپ ماشین در داخل خود پره هایی دارد که آب و ضد یخ را به موتور و اطراف سیلندرها پمپاژ می کند و سپس دوباره این آب را به رادیاتور برمی گرداند. واتر پمپ بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم و گاهی اوقات به طور مستقیم به آن متصل می شود. واتر پمپ همزمان با روشن شدن موتور شروع به کار می کند.تسمه تایم وظیفه به گردش درآوردن پره داخل واتر پمپ را به عهده دارد اگرچه گاهی اوقات ممکن است یک تسمه کمکی هم به پولی سر واتر پمپ متصل شود.

نشانه های خرابی واتر پمپ

واتر پمپ ماشین و عملکرد صحیح آن در سیستم خنک کننده ماشین چنان در حفظ سلامت خودرو دارد که در صورت خرابی و عدم تعویض به موقع آن آسیب های دیگری چون سوختن واشر سر سیلندر و حتی سوختن موتور را به دنبال داشته باشد. «فیبر و فنر» و «پره های داخلی» دو قسمت اصلی واتر پمپ می باشد و معمولا این قطعه از این دو ناحیه دچار خرابی می شود. فیبر و فنر وظیفه آب بندی و پره ها وظیفه گردش آب با سرعت بالا در بدنه موتور را به عهده دارند. نشانه های خرابی واتر پمپ را به طور خلاصه می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

نشت آب

آب در داخل واتر پمپ ماشین در جریان است و اگر عمل آب بندی به صورت درست انجام نشود، آب به پشت قطعه نفوذ کرده سبب خرابی بلبرینگ و در نهایت قفل شدن واتر پمپ می شود. در صورتیکه از پشت واتر پمپ آب به بیرون نشت می کند، واتر پمپ با خرابی فیبر و فنر روبرو شده و باید تعویض گردد.

اکسید شدن پرده های داخل

پره های داخل واتر پمپ ماشین وظیفه گردش آب در بدنه موتور و اطراف سرسیلندر را به عهده دارد بنابراین پره ها مدام در تماس با آب قرار دارند و به مرور زمان رنگ آن تغییر می کند، به این حالت اصطلاحا اکسید شدن پره می گویند.

صدای سائیدگی

یکی دیگر از نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین شنیده شدن صدایی شبیه سائیدگی می باشد. زمانیکه فن ماشین در حال کار است اما دمای آمپر خودرو شما پایین نمی آید به سرعت واتر پمپ را چک کنید. البته خرابی واتر پمپ معمولا با چراغ هشدار دهنده به راننده نشان داده می شود.

استفاده از ضد یخ برای دوام بیشتر واتر پمپ

واتر پمپ ماشین چون دائم در تماس با آب است ممکن است پس از مدتی دچار فرسودگی شود. کارشناسان مسائل فنی خودرو می گویند استفاده از ضد یخ  می تواند از سوراخ شدن پره های واتر پمپ جلوگیری کند. ضد یخ خاصیت ضد خوردگی دارد.

روش تشخیص خرابی واترپمپ

یکی از رایج ترین راه های تشخیص خرابی واترپمپ ماشین این است که خودرو خود را در مکانی تمیز و زمانیکه ماشین سرد است پارک کنید و یک تکه مقوا در قسمت جلوبندی ماشین قرار دهید و پس از چند ساعت اگر مقوا یا کف پارکینگ خیس شده بود بدانید که  واتر پمپ نشتی پیدا کرده است. جلو و عقب کردن پولی واتر پمپ یکی از این روش ها است، اگر پولی شل بود بدانید که واتر پمپ آسیب دیده است. خوب کار نکردن کولر نیز دلیل دیگری بر خرابی واتر پمپ می باشد.

به هر صورت اینک که با واتر پمپ ماشین آشنا شدید می دانید که این قطعه در سلامت موتور ماشین نقش مهمی دارد. واتر پمپ به عنوان بخش مهمی از سیستم خنک کننده ماشین دمای ناشی از سوختن بنزین یا دیگر سوخت های فسیلی را تا اندازه زیادی پایین می آورد تا موتور کارکرد بهینه خود را داشته باشد. خرابی واتر پمپ اگر جدی گرفته نشود می تواند هزینه های گزافی چون سوختن موتور یا واشر سرسیلندر را به همراه داشته باشد. اگر فن ماشین شما کار می کند اما هنوز آمپر دمای بالایی را نشان می دهد، بدانید که واتر پمپ دچار مشکل شده است.