هیچ یک از اعضای دفتر سیاسی قطر در گفتگوهای اسلام‌آباد حضور نداشته است

  • انتشار: ۱۸ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 7074

خبرگزاری اطلس ـ یک منبع نزدیک به طالبان اعلام کرد: در مذاکرات صلح اسلام آباد، هیچ یک اعضاى دفتر قطر طالبان حضور نداشتند.

براساس گزارش‌ها، گفت‌وگوهاى مستقیم میان نمایندگان طالبان و حکومت افغانستان، با نظارت چین و آمریکا به میزبانى پاکستان، شب گذشته در حومه اسلام‌آباد در منطقه مرى انجام شد.

منابع نزدیک به شرکت کنندگان در این مذاکرات اعلام کرده بودند که توافق شد تا دوباره  و پس از ماه رمضان نشست دیگری برگزار شود. این منابع گفته‌اند توافق اولیه مبنی بر برگزاری نشست در دوحه، پایتخت قطر در تاریخ 24 و 25 ماه بعد است.

اگرچه تاکنون فهرست شرکت‌کنندگان به صورت رسمى اعلام نشده است اما براساس گزارش رسانه پاکستانی اکسپرس تریبون،  «حکمت خلیل کرزی» معاون وزیر امور خارجه و «حاجی دین محمد» والی سابق ننگرهار، فیض الله ذکى و تعدادی اعضاى شوراى عالى صلح در این نشست شرکت داشته‌اند.

برخی منابع نیز از  شرکت مولوى جلیل، ملاعباس و قارى دین محمد به نمایندگی از طالبان افغانستان در این گفت‌وگو خبر می‌دهند.

اما یک منبع معتبر طالبان افغانستان که نخواست نامش فاش شود، به «پژواک» گفت که در این نشست، هیچ یک از اعضاى دفتر سیاسی طالبان در قطر شرکت نکرده‌اند.

منبع افزود: این گفت‌وگوها با آن دسته از سران طالبان صورت گرفته که در تحت نفوذ پاکستان قرار دارند.

این منبع نزدیک به طالبان نیز از حضور  ملاجلیل، ملارحمانى، ملاعباس و ملا عبدالرزاق در نشست با نمایندگان کابل خبر داد.

منبع اظهار داشت: پاکستان به سران طالبان افغان هشدار داده در صورتی که در مذاکرات شرکت نکنند باید از پاکستان خارج شوند.

«وحید مژده» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان نیز گفت که در مذاکرات اسلام‌آباد، اعضاى طالبان در دفتر سیاسی قطر حضور نداشتند.

مژده در مورد «شیرمحمدعباس استانکزى» که شهروند ولایت لوگر و عضو دفتر قطر طالبان است گفت که این ملاعباس مورد هدف نیست، بلکه ملا عباس دیگر است که شهروند قندهار و از قوم اچکزى است.

به گفته وی، در این مذاکرات ملاحسن رحمانى، ملا جلیل و فردی به نام فرهاد و یکی دیگر شرکت کرده‌اند.

این در حالی است که طالبان افغانستان با صدور بیانیه‌ای بدون اینکه مذاکرات اسلام‌آباد را رد یا تأیید کند، اعلام کرد: این گروه به منظور ایجاد اصلاحات، تنظیم و پیشرفت بهتر در امورشان، صلاحیت‌هاى مسئولین را در زمان‌های مختلف تغییر دهد.

در بیانیه آمده است که بر همین اساس، بعد از این تمام مسئولیت‌های سیاسى امور داخلى و خارجى طالبان افغانستان تنها به عهده دفتر سیاسى آن‌ها است و دفتر سیاسى این گروه صلاحیت کامل دارد تا با توجه به اوضاع و شرایط و با در نظر داشت اصول اسلامى و منافع ملى، با جناح‌هاى خارجى و داخلى مذاکره کند و یا آن را متوقف کند.

چندی قبل نیز سخنگوی طالبان افغانستان در واکنش به اظهارات مشاور امنیتی ملی نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر آغاز مذاکرات صلح در روزهای پایانی ماه جاری میلادی گفت که هر اقدامی برای مذاکرات صلح بدون هماهنگی با دفتر سیاسی طالبان بی‌فایده و شخصی است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟