هیهات که قدس فراموش شود!

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهدین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 112227
قدس

نظام سیاسی افغانستان، براساس قانون اساسی کشور، «جمهوری اسلامی » است و با این حساب، بخش مهم و غیرقابل انکار از بدنه جهان اسلام محسوب می‌شود. وقتی وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور در اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در گابن؛ روز جهانی قدس را به مثابه روزی رسمی در تقویم کشورهای اسلامی به رسمیت شناخت و به آن رأی تایید داد، برای نخستین بار در تاریخ کشور، بن‌بست و سکوت تحمیلی در این زمینه شکسته شد و آن دسته از شهروندانی که احساس می‌کردند افغانستان برخلاف کشورهای اسلامی نسبت به رژیم اسراییل موضع روشنی ندارد و از آرمان‌های مشروع و مقدس ملّت مبارز فلسطین دفاع نمی‌کند، به این امید دست یافتند که دیگر ممنوعیت اعلام نشده دولتی در راستای بزرگداشت از روز جهانی قدس در خیابان‌های کابل، از میان برداشته شده و آ ن‌ها می‌توانند آزادانه نسبت به سرنوشت مشترک خود و برادران و خواهران خویش در فلسطین اشغالی ابراز احساسات کنند. اینک امّا نه تنها این سد شکسته شده؛ بلکه روز جهانی قدس در افغانستان نیز به مثابه یک فرهنگ و هنجار انکارناپذیر اجتماعی در آمده و هر سال نسبت به سال پیش، ریشه‌دارتر و عمیق‌تر می‌شود و ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قدرتمندتر و وسیع‌تری پیدا می‌کند.
افغانستان با بزرگداشت از روز جهانی قدس نشان می‌دهد که یک عضو بیدار، فعال و مؤثر جامعه اسلامی است و نسبت به دردها، ابتلائات، مبارزات، آرمان‌های انقلابی و استعمار در سرزمین‌های اسلامی در هر گوشه از این کره خاک، حساس است، موضع می‌گیرد و با همگنان مسلمان خویش ابراز همدردی، غم شریکی و همبستگی می‌نماید.

از سوی دیگر، بزرگداشت از روز جهانی قدس در افغانستان همانند همه سرزمین‌های اسلامی نشان می‌دهد که قدس، تنها متعلق به فلسطین نیست؛ زیرا قدس پیش از آنکه یک موقعیت جغرافیایی باشد، یک هویت، یک مکتب، یک نماد مقدس دینی و یک ایدئولوژی انقلابی است؛ بنابراین گرامی‌داشت از روز جهانی قدس حتّی بدون توجه به مناسبت‌های خاص، نوشتن و اندیشیدن و سخن گفتن درباره قدس و حساسیت نسبت به تحولاتی که پیرامون این مرکز مقدس روی می‌دهد، نشانگر میزان باور، ایمان و تعهد یک مسلمان نسبت به آرمان‌های انسانی و دینی خویش است.

مسلمانان افغانستان قدس را تنها به مثابه یک مرکز دینی که دایماً از سوی رژیم متجاوز اسراییل، هتک حرمت می‌شود، گرامی نمی‌دارند؛ بلکه قدس نماد مبارزه حق و باطل در زمانه ماست. هتاکی نسبت به حریم قبله اول یک میلیارد مسلمان جهان، نشانگر عمق کینه و نفرتی است که رژیم نامشروع اسراییل نسبت به اسلام و مسلمانان دارد؛ بنابراین بزرگداشت از روز جهانی قدس، تجدید میثاق با یک ایدئولوژی مقدس و انقلابی است که به ابتکار امام خمینی تئوریزه و تبیین شده و امروزه در سراسر جهان، میلیون‌ها هوادار دارد و افغانستان نیز بیش از هر ملّت اسلامی دیگر، خود را به قدس و مردم اسیر آن نزدیک می‌داند؛ زیرا سرنوشت و تاریخ سراسر خون و خشونت و تجاوز و استبداد داخلی و استعمار خارجی این کشور با سرنوشت دیروز و امروز قدس، گره ناگسستنی خورده است.

بنابراین قدس و بیت المقدس بخشی از سرزمین پهناور اسلامی است که اکنون در زنجیر صهیونیست‌های غاصب رنج می‌کشد. وظیفه دینی هر مسلمانی است که در روز قدس سنگی از انزجار در فلاخن خود بگذارد و به سوی صهیونیست‌های غاصب پرتاب کند و یا سطل آبی به سوی یهودیان غاصب بریزد تا سیل آن غاصبان را با خود ببرد.

سید اسحاق شجاعی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟