هیل: تا چه زمانی باید کمک هنگفت مالیه دهندگان آمریکایی به افغانستان ادامه یابد؟

  • انتشار: ۲۴ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 37019

سایت خبری هیل در مطلبی در مورد وضعیت فعلی افغانستان و وخیم شدن اوضاع امنیتی نوشت، افغانستان هنوز قادر نیست روی پای خود بایستد. میزان کمک‌های نظامی و امدادی دریافتی افغانستان حدود ۹۵ درصد تولید ناخالص ملی آن است و نشان می‌دهد نیروهای امنیتی افغان قادر نیستند بدون کمک هنگفت مالیات‌دهندگان آمریکا پایدار باشند، اما این روند باید تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟

سایت خبری هیل در گزارشی نوشت که طبق گزارش سرویس تحقیقات کنگره‌ آمریکا، اقتصاد افغانستان هنوز قادر نیست روی پای خود بایستد. میزان کمک‌های نظامی و امدادی دریافتی افغانستان حدود ۹۵ درصد تولید ناخالص ملی آن است و نشان می‌دهد نیروهای امنیتی افغان قادر نیستند بدون کمک هنگفت مالیات‌دهندگان آمریکا پایدار باشند، اما این روند باید تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟ همچنین تولید مواد مخدر افغانستان در ۲۰۱۷ به رغم تلاش‌های متوالی به رقمی بی‌سابقه رسید.

این گزارش همچنین تاکید دارد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ افغانستان هر دو کاملا فاسد و آلوده بود. در بهترین حالت، مشروعیت ابتدایی شرکایمان در دولت افغانستان زیر سوال است. همچنین آمریکا برای تحمیل یک ریاست جمهوری و یک دولت مرکزی قدرتمند به جامعه افغانستان که به صورت سنتی حول قدرت روستایی و تفویضی متمرکز بود، تلاش ناموفقی کرد.

جدای از لفاظی جنگ‌طلبانه شماری از حقایق دشوار و ناراحت‌کننده را مورد بررسی قرار می‌دهیم که در گزارش سرویس تحقیقات کنگره‌ای منتشر شده است. اول اینکه، شمار بی‌سابقه‌ای از ولایات و ولسوالی‌های افغانستان در کنترل طالبان یا محل مناقشه با دولت است و این با وجود بیش از ۱۶ سال تلاش آمریکاست. از سوی دیگر تلفات نیروهای امنیت ملی افغانستان در ۲۰۱۶ به ۶۷۰۰ تن رسید که به گفته فرماندهان آمریکایی قابل کنترل نیست. علاوه بر این، طالبان همواره می‌تواند روی پناهگاه‌های امن در پاکستان حساب کند.

شاید روزی ایالات متحده آمریکا به این نتیجه برسد که دلیل اینکه افغانستان برای چندین قرن غیر قابل حکمرانی بوده این است که این کشور اساسا غیر قابل حکمرانی است و علت آن هم کاهش حضور آمریکا نیست. علاوه بر این، پایه حقوقی این درگیری محل سوال است. سربازان آمریکایی در حال مبارزه در جنگ‌های اعلان نشده‌ای هستند که تحت اختیارات مبهم و پسا ۱۱ سپتامبر برای استفاده از نیروهای نظامی انجام می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟