هُشدار چین به غرب؛ تشکیل اتحادهای مانند ناتو سبب درگیری در آسیا و اقیانوسیه خواهد شد

  • انتشار: ۱۴ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 141271

مقام‌های چینی در واکنش به تشکیل احتمالی ایتلاف نظامی مشابه ناتو در آسیا و اقیانوسیه گفته است که این اتحاد، منطقه را با یک درگیری وسیع روبه‌رو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لی شانگفو، وزیر دفاع چین، این اظهارات را یک روز پس از حرکت کشتی‌های نظامی امریکا و چین در نزدیکی تنگه تایوان، روز یک‌شنبه، ۴ جون، مطرح کرده است.

لی، در یک کنفرانس امنیتی در سنگاپور با حضور لوید آستین، وزیر دفاع امریکا، گفته است: «تلاش برای تشکیل ایتلاف‌های مشابه ناتو در آسیا و اقیانوسیه راهی برای ربودن کشورهای منطقه و بزرگ‌نمایی درگیری‌ها و رویارویی‌ها است.»

هرچند وزیر دفاع چین، از هیچ کشوری نام نبرد، اما اظهارات او بازتاب انتقاد طولانی‌مدت این کشور از امریکا برای تشکیل اتحادیه‌های نظامی در منطقه می‌تواند باشد.

لی، در حالی نگران تشکیل اتحاد نظامی از سوی غرب در منطقه است که هم‌اکنون، امریکا یکی از اعضای ایتلاف (AUKUS) متشکل از آسترالیا و بریتانیا است.

همچنان، واشنگتن یکی از اعضای گروه (QUAD) است که شامل آسترالیا، هند و جاپان می‌شود.

از سوی دیگر، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا، روز شنبه، ۳ جون، خواستار گفت‌وگوی دفاعی در سطح بلند با همتای چینی اش شد تا از محاسبات اشتباهی که به گفته وی می‌تواند هر دو کشور را به درگیری بکشاند، جلوگیری کند.

این در حالی است که ارتش امریکا و چین اخیرا در دو مورد تنگه تایوان و دریای چین جنوبی برخوردهای جدی داشته‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟