هواداران دوستم در فاریاب: ارگ در پی قبیله گرایی در افغانستان است

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 23252

صدها تن از هواداران جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور، در یک گردهمایی اعتراضی در ولایت فاریاب ضمن انقاد صریح از ارگ ریاست جمهوری و شورای امنیت، گفتند که دولت افغانستان با هزینه های کمک شده جامعه جهانی، در صدد حذف ترک تباران و گسترش قبیله گرایی هستند.

صدها تن از هواداران جنرال عبدالرشید دوستم طى گردهمايى در ولایت فاریاب گفته اند که، برخى حلقات در داخل حکومت با ساختن دسیسه علیه معاون اول رياست جمهورى؛ صلاحیت های قانونی وی را سلب کرده اند.

در اين گردهمايى که حدود ۲۰۰۰ تن از هواداران و اعضای حزب جنبش ملی اسلامی شرکت کرده بودند، همچنان گفته شد که حکومت با استفاده از کمک ها و امکانات جامعه جهانی در صدد حذف ترکتباران افغانستان از صحنه سیاست مى باشد.

عبدالاحد ایلبیک، معاون شورای ولایتی فاریاب سخنران نخست اين نشست گفت: ((ارگ و شورای امنیت علیه معاون اول ریاست جمهوری دسیسه ساختند، صلاحیت های قانونی وی را سلب نمودند، اکنون در تلاش آن اند که با حمایت از عده یی افراد خود فروخته، منفور چون عالم ساعی والی پیشین جوزجان، اکبر بای رئیس شورای ترکتباران، احمد ایشچی و برخی دیگر نقش حزب جنبش را تضعیف کرده، زمینه را برای گسترش نفوذ قبیله گرایی و تک قومی فراهم سازند.))

ایلبیک ادعا کرد که شمارى از افراد متعصب با استفاده از کمکهای جامعه جهانی که برای مبارزه با تروریزم، تامین صلح بازسازی افغانستان صورت می گیرد؛ در صدد تسلیح و تجهیز مخالفان مسلح و سرکوب سایر ملیت های کشور هستند.

جنرال عبدالرشيد دوستم جمعه گذشته (٢٩ ثور) جهت انجام معاينات صحي عازم كشور تركيه شده است.

اين در حاليست که جنرال دوستم در يک سال اخير بارها به دليل آنچه که نداشتن اختيارات لازم و سهم کم از قدرت می خواند، از رئیس جمهور شکايت می کرد.

روابط دو طرف در ماه های اخير بعد از متهم شدن دوستم به بدرفتاری با احمد ايشچی و تلاش حکومت برای پيگيری اين موضوع، سبب تيرگی بيشتر روابط آنان شده است تا جايی که دوستم ماهاست به دفتر کاری اش در قصر صدارت نرفته است.

قبل از اين نيز هواداران جنرال دوستم در ولايات جوزجان، فاريات و سرپل نيز با گردهمايى هاى اعتراضى از حکومت خواستند تا صلاحيت هاى معاون اول برگردانده شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟