هند نخستین محموله گندم خود را از طریق بندر چابهار به افغانستان می فرستد

  • انتشار: ۸ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 32640

اولین محموله کمک‌های هند که از طریق بندر چابهار در ایران به افغانستان خواهد رسید، امروز یکشنبه ۷ عقرب هند را ترک کرد. این محموله‌ شامل ۱۵هزار تن گندم کمکی هند به افغانستان است.

وزیران امور خارجه افغانستان و هند در یک کنفرانس ویدیویی استفاده از بندر چابهار را برای نزدیکی روابط و توسعه اقتصادی هر سه کشور مهم خواندند.

روزنامه داون چاپ پاکستان روز یکشنبه گزارش داد که دولت هند امروز نخستین محموله تجاری دریایی خود را از راه بندر راهبردی چابهار ایران به مقصد افغانستان ارسال کرد.

براساس این گزارش، دولت هند این محموله حاوی گندم خود به افغانستان را از بندر کاندلا در غرب این کشور ارسال کرد و قرار است آنها را از بندر چابهار با کامیون به افغانستان حمل کند.

این مسیر جدید تجاری میان هند و افغانستان بعد از راه اندای یک دالان حمل و نقل بار هوایی میان دو کشور که در ماه جون گذشته با هدف ایجاد دسترسی بیشتر محصولات افغانی به بازار هند میان دولت های افغانستان و هند توافق شده بود، ایجاد شد.

براساس این گزارش، دولت پاکستان امروزه به سبب وجود اختلافات ارضی میان این کشور و هند، به آن کشور اجازه نمی دهد تا از خاک خود برای حمل و نقل کالا به مقصد افغانستان استفاده کند.

سال گذشته افغانستان، هند و ایران موافقتنامه سه جانبه چابهار را امضا کردند که بر مبنای آن افغانستان و هند می‌توانند مبادلات تجاری‌شان را از طریق بندر چابهار ایران انجام دهند.

سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند در کنفرانس ویدئویی امروز اعلام کرد ارسال محموله‌های گندم به افغانستان آغاز شده و گفت که این محموله‌ها از بندر کاندلا در ایالت گجرات از طریق بندر چاه بهار به افغانستان می‌رسد.

هند در سال جاری میلادی وعده کرده ۱۱۰ هزار تن گندم به افغانستان کمک کند که در شش ماه آینده از راه بندر چابهار به افغانستان خواهد رسید.

افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی برای دسترسی به دریا کاملا وابسته به پاکستان است.

بندر چابهار در سواحل ایران که توسط هند در حال توسعه است، یک مسیر جایگزین برای افزایش مبادلات تجاری در اختیار کابل و دهلی نو قرار داده شده است.

این مسیر با دور زدن پاکستان، وابستگی کابل به اسلام آباد برای دسترسی به آب های آزاد را کاهش می دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟