هند توسعه بندر چابهار را به زودی آغاز می کند

  • انتشار: ۱۹ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 43630

مقام ها در وزارت کشتیرانی هند می گویند که عملیات توسعه بندر چابهار به زودی آغاز می شود. پیش از این گمانه زنی های وجود داشت که تحریم های آمریکا علیه ایران باعث شده هند از سرمایه گذاری بروی این بندر دست بکشد.

مقامات وزارت کشتیرانی هند اعلام کردند با وجود تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برجام، قصد دارند از هفته آینده عملیات توسعه ای بندر راهبردی چابهار را آغاز کنند.

به گزارش رسانه های هندی، هند شرکت بنادر و خدمات دریایی کاوه ایران را برای انجام عملیات توسعه ای بندر چابهار به مدت 18 ماه انتخاب کرده است. در این مدت این کشور به دنبال انتخاب یک شرکت هندی برای مدیریت طولانی مدت بندر چابهار خواهد بود.

گوپال کریشنا (Gopal Krishna) معاون وزارت کشتیرانی هند گفت: ما توانسته ایم برای آغاز عملیات موقت در بندر چابهار آماده شویم. این عملیات به زودی آغاز خواهند شد.

دولت هند همچنین انجام مناقصه های جدید برای انتخاب یک شرکت همکار جهت اداره، مدیریت و نگهداری از بندر چابهار را آغاز کرده است.

یک مقام در شرکت خصوصی بنادر جهانی هند گفت: کابینه دولت تصمیم گرفته است شرایط شرکت در این مناقصه از جمله پیش پرداخت قرارداد را تسهیل کند.

بندر چابهار یک موفقیت در روابط هند و ایران است و پس از عملیاتی شدن آن، تحولات زیادی پیرامون این بندر اتفاق افتاده و بر اساس خبرهای منتشر شده ترافیک باری از بندر کراچی به چابهار منتقل شده است. بندر چابهار هزینه های حمل و نقل و زمان برای صادرات کالاهای هند را تا یک سوم کاهش می دهد. این بندر همچنین تجارت میان هند، افغانستان و ایران را با توجه به مخالفت های پاکستان برای استفاده از خاک این کشور، افزایش خواهد داد.

بندر چابهار که در سیستان و بلوچستان واقع در سواحل جنوبی ایران قرار دارد، راه دسترسی هند به چهار شهر در افغانستان را نیز فراهم خواهد کرد.

هند برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دالری شده است. فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال گذشته با حضور روحانی و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟