هم اندیشی جوانان افغانستان و پاکستان

  • انتشار: ۳۱ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 8487

همزمان با افزایش تنش ها میان افغانستان و پاکستان، روزنامه نگاران، فعالان مدنی و دانشجوان دو کشور در اسلام آباد پایتخت پاکستان گردهم آمده و برای شش روز در مورد برداشتن اختلافات میان این دو کشور همسایه بحث و گفتگو می کنند.

پس از انفجارهای خونبار کابل، که محمد اشرف غنی رییس جمهوری و اداره امنیت ملی کشور، ارتش پاکستان را عامل این حملات خواند، روابط میان دو کشور به تیرگی گراییده است.

در هفته های اخیر، کابل و چندین شهر بزرگ افغانستان شاهد تظاهرات اعتراضی بر ضد دولت پاکستان بود و معترضان از دولت خواستند تا روابط دیپلماتیک با اسلام آباد را به حال تعلیق درآورد.

در این میان، اتحادیه داروفروشان کشور واردات دارو از پاکستان را متوقف کرد و همزمان گفته شده که پاکستان نیز بر واردات کالاهای افغانستان تعرفه گمرکی را افزایش داده است.

وزارت های خارجه افغانستان و پاکستان در هفته گذشته، سفیران دو کشور را احضار کردند و از احتمال وخیم شدن اوضاع در صورت ادامه وضعیت، هشدار داده اند.

با این حال، جوانان فعال رسانه ای، جامعه مدنی و دانشجویان افغانستان و پاکستان در اسلام آباد می گویند که آنها به سهم شان تلاش می کنند، زمینه هم گرایی و نزدیک شدن ملت ها و حکومت های دو کشور را فراهم کنند.

در این نشست که روز جمعه ٣٠ اسد در اسلام آباد برگزار شده و انتظار می رود تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه پیدا کند، دو طرف روی اهمیت روابط میان دو کشور و مشترکات فرهنگی و اجتماعی بحث و گفتگو می کنند.

میزبانی این گفتگوها را موسسه نسل نوین افغانستان و موسسه پید پاکستان به عهده دارند.

دور نخست این نشست با حضور ده تن از روزنامه نگاران و فعالان مدنی پاکستان دوماه قبل در کابل برای ۷ روز برگزار شد، که در آن جلسه روی چگونگی نزدیکی، بیداری و همگرایی ملت های دو کشور بحث و گفتگو شد.

شرکت کنندگان این نشست می گویند که آنها انتظار دارند با ایجاد روابط اجتماعی، فرهنگی، مدنی و رسانه یی میان دو کشور، فضای بی اعتمادی و سوءتفاهم میان دو ملت را از میان بردارند.

در نشست اسلام آباد، سمینه امتیاز، مسوول موسسه پید در پاکستان گفت که یکی از راه های رسیدن به تفاهم و همگرایی میان ملت ها، گفتگوهای فرهنگی با حضور نسل نو دو کشور است.

همچنان الیاس علمی، مسوول موسسه نسل نوین افغانستان نیز با صحبتی در لحظات آغازین این کنفرانس، حضور جوانان افغانستان در اسلام آباد و آغاز روند گفتگو

میان دو نسلِ متفاوت از دو کشور همسایه را به دیده نیک نگریسته و اظهار امیدواری کرد که پیامد این گفتگوها که از طریق رسانه ها نشر می شود، از سوی حکومت های دو کشور نادیده گرفته نشود.

قرار است شرکت کنندگان این نشست با مقامات پاکستانی، دیپلمات های کشورهای قدرتمند، نهادهای مدنی و رسانه یی پاکستانی نیز گفتگو کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟