همکاری «حکمتیار» با سازمان سیا در قاچاق هیروئین از افغانستان

  • انتشار: ۲۰ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 56785

روزنامه انگلیسی دیلی استار در گزارشی افشا کرد که سازمان اطلاعات خارجی آمریکا (سیا) در تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان نقش داشته است.

روزنامه دیلی استار در این گزارش اعلام کرده که سرچشمه تولید و توزیع مواد مخدر افغانستان به دست سازمان اطلاعات خارجی آمریکا صورت می‌گیرد.
این گزارش افزوده است: «در دهه ۱۹۸۰ سازمان سیا آمریکا بعد از قاچاق مواد مخدر از افغانستان آن را به داخل کشور وارد کرده و سپس خود میان خوانندگان و چهره‌های مشهور توزیع می کرد.»
«جان استاکول»، نیروی سابق سازمان سیا در گفتگو با دیلی استار افشا کرده که سازمان اطلاعات آمریکا بخش عمده مواد مخدر افغانستان را به بیرون قاچاق کرده و در حقیقت تجارت هروئین به دست نیروهای این سازمان هدایت می شود.
این روزنامه همچنین مدعی است که «گلبدین حکمتیار»، رهبرحزب اسلامی افغانستان نیز با سیا در قاچاق مواد مخدر دست داشته است.
جان استاکول همچنین به دیلی استار گفته است که گلبدین حکمتیار برای مقابله با نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان، بیش از ۶۰۰ میلیون دالر از آمریکا پول دریافت کرده است.
به نقل از دری نیوز؛ نیروی سابق سازمان سیا تاکید کرد که حکمتیار نقش عمده‌ای در روند تولید مواد مخدر در منطقه داشته است، زیرا وی برای تامین هزینه عملیات جنگی خود در افغانستان نیازمند بودجه مالی بود که با همکاری سازمان سیا از طریق قاچاق مواد مخدر این بودجه تامین می شده است.
این درحالی است که مبارزه با مواد مخدر، یکی از شعارهای آمریکا پس از حمله به افغانستان بود اما اکنون با گذشت حدود دو دهه از ورود آمریکا به کشور، نه تنها تولید و قاچاق مواد مخدر متوقف نشده بلکه افزایش نیز یافته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟