همه ترورها در افغانستان را باید به پای آمریکا بنویسیم/ تمام فرقه های تکفیری سر در آخور آمریکا دارند

  • انتشار: ۲۴ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 87819

در سال های اخیر عملیات های انتحاری فراوانی از سوی گروه های تروریستی علیه مراکز فرهنگی، آموزشی و علمای افغانستان صورت گرفته است و نخبگان فکری این کشور به یکی از اهداف اصلی گروه های تکفیری تبدیل شده اند.

مولوی محمد ایاز نیازی، خطیب مسجد جامع وزیر اکبر خان کابل و یکی از علمای برجسته اهل سنت افغانستان  ۱۰ روز پیش در حمله‌ای تروریستی به شهادت رسید و پس از آن روز گذشته (جمعه ۲۳ جوزا) در انفجاری در مسجد جامع شیرشاه سوری، امام جمعه و تعدادی از نمازگزاران به شهادت رسیدند.

در این راستا آیت الله هاشمی ارزگانی، از علمای برجسته افغانستان ابعاد مختلف این موضوع را تشریح کرد. متن کامل این گفتگو را در زیر مشاهده می کنید:

ترور علما و نخبگان فرهنگی در افغانستان با چه اهدافی دنبال می شود؟

ما اگر حادثه ای مانند ترور علما که مصداق های گوناگون دارد را بخواهیم تحلیل بکنیم می بینیم که با همه تنوعات مذهبی، قومی و زبانی، هیچ کدام از ترور و انتحار و کشته شدن جان سالم به در نبردند؛ البته نه همه عالمان بلکه شماری شناخته شده و گلچین شده.

پس عامل قومیت، زبان، منطقه و حتی عامل مذهب نمی تواند در ترور اینها موثر باشد. ما بر این باور هستیم که عالمان، فرهنگیان و رسانه هایی که مورد هجمه قرار گرفتند کسانی بودند که خواستار استقلال، عزت، کرامت و سربلندی افغانستان و رهیدن افغانستان از زیر یوق استعمار به اشکال گذشته و امروزی آن و خروج نیروهای خارجی از افغانستان بوده اند.

شعار خروج نیروهای خارجی از افغانستان را طالبان هم سر می دهند اما من معتقدم این شعار صادقانه نبوده و مهم ترین دلیل آن این است که آنها با آمریکا توافق کرده اند که آمریکایی ها را نکشند ولی افغانستانی ها را بکشند و این بزرگ ترین شاهد برای این است که شعار مرگ بر آمریکا و استقلال طلبی شان دروغ بوده است.

کسانی که اهداف شوم آمریکایی ها در افغانستان را افشا کرده اند و علیه آمریکا و به نفع مردم افغانستان می نویسند و سخن می گویند در لبه تیز حملات آمریکایی ها و ترور و انتحار قرار دارند.

مجموعه گروه های تکفیری از عراق، سوریه، افغانستان و چچن همه و همه سر در آخور استعمار و دشمنان اصلی مسلمانان دارند.

مردم افغانستان باید دشمن اصلی را بشناسند؛ کسانی که میلیون ها دلار به این گروه ها می دهند؛ طالبان از گوسفند چرانی که نمی تواند دلار تولید کنند! این دلار ها را چه کسی به اینها داده است؟ کسی که نان می دهد فرمان می دهد، بنابراین تمام فرقه های تکفیری در سراسر دنیای اسلام که امروز به عنوان یک چالش بسیار جدی بر سر راه ما قرار دارند سر در آخور دشمنان دشمنان اسلام و آمریکا دارند.

ما همه ترورها را باید به پای جنایتکاران آمریکا بنویسیم؛ درست است که دست داعش، طالبان، شبکه حقانی، سپاه صحابه یا لشکر طیبه از آستین بیرون می آید ولی همه اینها از بوکو حرام گرفته تا القاعده و طالبان و حقانی، همه و همه از یک ریشه افزون طلبی و استعمار گری دولت هایی مثل آمریکا بیرون می آید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟