همسایگان افغانستان بر آشتی ملی در کشور تاکید کردند

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۳۹۸
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 64451
نشست همسایگان افغانستان

نشست مقام‌های عالی امنیتی ایران، روسیه، چین، افغانستان، هند و پاکستان با هدف بررسی روند اجرای توافقات اولین نشست همسایگان افغانستان، روز سه‌شنبه در شهر اوفا روسیه تشکیل شد.

نخستین نشست همسایگان افغانستان سال گذشته به ابتکار ایران در شهر تهران برگزار شد.

شرکت کنندگان در نشست مقام‌های عالی امنیتی همسایگان افغانستان، بر تداوم تلاش مشترک برای حمایت از آشتی ملی و ثبات در کشور تاکید کردند.

«نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در این نشست با قدردانی از ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای پایه‌گذاری نشست مسئولان عالی امنیتی کشورهای همسایه افغانستان گفت: ایجاد ثبات، صلح و مشارکت همه اقوام و طرف‌های افغانستانی در فرایند آشتی ملی، خواست و اراده کشورهای همسایه این کشور است.

«علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در این نشست با بیان نگرانی‌های ناشی از افزایش شکاف‌های سیاسی در افغانستان بر ضرورت تداوم همکاری و مشارکت همسایگان این کشور برای تقویت ساختارهای قانونی بر اساس رای و مشارکت همگانی تاکید کرد.

شمخانی با ارائه پیشنهادهای ایران در زمینه ترکیب، زمان، دستور جلسه و ساز و کارهای اثرگذار همسایگان افغانستان در فرایند شکل‌گیری آشتی ملی در این کشور افزود: لازم است همسایگان افغانستان با هماهنگی دولت قانونی این کشور امکان مداخله کشورهای فرامنطقه ای در بحران افغانستان را محدود کنند.

همچنین پس از سخنرانی نمایندگان هند، چین، پاکستان و افغانستان با موافقت اعضای این نشست مقرر شد، نشست بعدی مقام‌های عالی امنیتی همسایگان افغانستان در تهران برگزار شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟