همایش «سوگ سروده‌های دشت برچی» در مشهد برگزار شد

  • انتشار: ۱۱ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 116025

شب گذشته همزمان با هفتۀ حقوق بشر آمریکایی همایش «سوگ سروده‌های دشت برچی» یادبود غنچگان افغانستان و نقد حقوق بشر آمریکایی با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی، شاعران، خانواده شهدا و مجروحان و افغان‌های مقیم ایران به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی مشهد برگزار شد.

در این همایش کتاب «با کاروان شعر فارسی» دربردارندۀ اشعار شاعران پارسی‌گوی غیرایرانی است که در سال‌های مختلف در محضر رهبر معظم انقلاب قرائت کرده‌اند که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است، معرفی شد.

محمد اخگری دبیر همایش گفت: این همایش در دو بخش هنری و علمی و در سه محور موضوعی برگزار شد، در بخش هنری شاعران با استفاده از زبان شعر و هنر به ابعاد مختلف درد و رنج مردم افغانستان در سال‌های حضور آمریکا در این کشور پرداختند و بخش علمی موضوع حقوق بشر آمریکایی در افغانستان، زبان فارسی و پیوند و همدلی و وحدت مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به این موضوع که آمریکائی‌ها با شعار دموکراسی و حقوق بشر وارد افغانستان شدند، افزود: اکنون پس از سال‌ها، حضور آمریکا جز ناامنی و کشتار، رهاورد دیگری نداشته است و اکنون که به ظاهر و در تبلیغات رسانه‌ای قصد خروج دارند، باید پاسخگوی جرم‌ها و جنایاتشان باشند، چراکه مجرمند.

دبیر همایش سوگ سروده‌های دشت برچی در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حقوق بشر آمریکایی در افغانستان اشاره کرد که می‌فرمایند: «افغانستان میدان آزمایش جدیدی برای لیبرالیسم غرب شد تا نشان داده شود اینها آنجایی که منافع و خواست استکباریشان اقتضا کند، از هیچ عملی فروگذار نمی‌کنند و حاضرند یک کشور و ملت را بدون هیچ دلیلی به خاک و خون بکشند.»

عصمت الهی، پژوهشگر و استاد دانشگاه کابل نیز در ادامه این همایش، به خلق بحران و مدیریت بحران توسط آمریکایی‌ها و ناامن سازی منطقه توسط آن‌ها اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها می‌توانستند امنیت ایجاد کنند اما بنایشان بر این نبود. نخبگان می‌خواهم برای بیرون رفت از این وضع پای کار بیایند. خروج آمریکا از منطقه گام مثبتی است انشاءالله که از دست آمریکای جنایتکار نجات پیدا کند.

 شهریاری دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در ادامۀ نشست پایانی این همایش ضمن تسلیت به خانواده‌های سوگوار دشت برچی به سه نوع حقوق بشر غربی، اسلامی و آمریکایی اشاره کرد و گفت: حقوق بشر غربی انسان محور است و ارزش‌های انسانی را محور قرار می‌دهد و هدف آن جلوگیری از جنگ جهانی سوم است اما ما در اسلام چنین حقوق بشری را امضا نکردیم. روش، محور و اصول ما در حقوق بشر با غرب متفاوت است چون در اسلام عقل را ابزاری برای شناخت می‌شماریم ولی آن رایگانه ابزار نمی‌دانیم.

وی افزود: در حقوق بشر اسلامی انسان محور اصلی نیست بلکه خداوند محور هستی است البته این محور هستی بشر را به عنوان خلیفه خودش بر زمین قرار داده است و این موجب کرامتی برای بشر شده است.

شعرخوانی، تجلیل از خانواده شهدا و مجروحان حادثه تروریستی غرب کابل و معرفی کتاب «با کاروان شعر فارسی» از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

اضافه می‌شود، بیش از ۴۰ روز پیش ترویست‌ها با یک خودرو بمب گذاری شده مدرسه سید الشهدای دشت برچی دختران کابل را هدف حمله قرار دادند که بر اثر آن بیش از ۲۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟