همایش بین المللی «خطر جریانهای تکفیری» در قم آغاز بکار کرد

  • انتشار: ۸ دلو ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 12161

همایش بین المللی خطر جریانهای تکفیری در دنیای امروز در سالن همایشهای حوزه امام کاظم(ع) در شهر مقدس قم آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری اطلس، دومین کنگره جهانی مقابله با جریانهای تکفیری صبح امروز با حضور آیت الله مکارم شیرازی ،دکتر علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری و شمار زیادی از علما و اندیشمندان جهان آغاز شد.

آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز پنجشنبه در همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز که در سالن همایشهای مدرسه علمیه امام کاظم برگزار شد با اشاره به اینکه همایش کاملا علمی است گفت:احترام به مقدسات همه مذاهب اسلامی را یک اصل و بر خود واجب میدانیم.

وی افزود:کسانی که دین اسلام را بعنوان دین خشونت و تخریب معرفی میکنند از ما نیستند و آنها بدترین بهانه را به دست اسلام ستیزان می دهند و باعث گسترش اسلام هراسی میشوند در حالیکه اسلام دین رحمت است.

مبارزه علمی با اندیشه تکفیری باید نهادینه شود

در ادامه این همایش بین الملیی، رئیس دبیرخانه کنگره مقابله با جریان های افراطی و تکفیری گفت: مبارزه علمی با اندیشه جریان های انحرافی باید نهادینه شود.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی اظهار کرد: استقبال علمای جهان اسلام از کنگره قبلی و لزوم تعامل میان دانشمندان مسلمان برای رفع خطر جریان های تکفیری آیت الله مکارم شیرازی را بر آن داشت که با تاسیس دبیرخانه دائمی کنگره، مبارزه علمی با اندیشه تکفیری را نهادینه کند.

وی افزود: تبیین و ترویج اندیشه اسلام اعتدالی و گسترش فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز، شناسایی، بررسی و نقد علمی اندیشه های تکفیری، افراط گرایانه و خشونت طلبانه، آگاه سازی و تبیین خطرات ناشی از تفکرات تکفیری و اقدامات خشن و افراطی، تقویت اتحاد و همگرایی علمای اسلام و موضع گیری های جهانی علیه تفکرات افراطی و تفریطی و بررسی راهکارهای برون رفت از بحران تکفیر و ترسیم جامعه ایده آل از جمله اهداف این کنگره به شمار می روند.

photo_2016-01-28_12-29-11

رئیس دبیرخانه کنگره مقابله با جریان های افراطی و تکفیری خاطرنشان کرد: بخش علمی پژوهشی این کنگره تاکنون پنج نشست علمی در خارج از ایران با حضور شخصیت های علمی و با هدف مقابله علمی با اندیشه های تکفیری برگزار کرده و همچنین 13 نشست علمی هم در داخل کشور با موضوع شناسایی ریشه های جریان های تکفیری تدارک دیده است.

حکیم الهی افزود: تولید بیش از 30 نماهنگ و اینفوگرافی، تولید 1300 دقیقه برنامه تلویزیونی به پنج زبان، تولید بیش از 300 دقیقه مستند، تولید 78 برنامه تلویزیونی با موضوع جریان های افراطی و تکفیری به پنج زبان، ارتباط گسترده با رسانه های داخلی و خارجی، تاسیس و راه اندازی وب سایت علمی – خبری دبیرخانه کنگره و حضور گسترده در شبکه های مجازی و اجتماعی از جمله این فعالیت ها به شمار می روند.

وی افزود: دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری به عنوان یکی از مراکز مهم علمی و تحقیقی در مبارزه با جریان های تکفیری و افراطی، آمادگی خود را برای همکاری با همه مراکز علمی و پژوهشی و شخصیت های علمی اعلام می دارد و از هر گونه پیشنهادی در راستای مقابله علمی با این جریان ها استقبال می کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟