هفدهمین روز عملیات نظامی روسیه در اوکراین

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128534
روسیه

درگیری‌های ارتش روسیه در شرق اوکراین با هدف دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های روسیه وارد هفدهمین روز خود شده و این در حالی است که ارتش اوکراین اعلام کرد کی‌یف، پایتخت این کشور در معرض محاصره قرار دارد و نیرو‌های روسی در حال حرکت در مناطق شمال و غرب شهر هستند. به اذعان مقامات اوکراینی ۳ شهر بزرگ دیگر نیز عملاً محاصره شده‌اند. نشست شورای امنیت نیز درباره تسلیحات بیولوژیکی آمریکا در اوکراین و تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی روز گذشته برگزار شد.

در حالی که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اذعان کرده که اتحادیه اروپا به حداکثر ظرفیت خود برای اعمال تحریم‌های مالی علیه روسیه رسیده است، اورزلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت چهارمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا شامل تعلیق عضویت روسیه در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و حذف صادرات کالا‌های لوکس به روسیه خواهد بود.

«آنجل رودریگز» رئیس کمیته نفت و انرژی مجلس ملی ونزوئلا اعلام کرد که ونزوئلا می‌تواند تا اواسط سال جاری تحویل نفت به آمریکا و اروپا را به شرط لغو تحریم‌ها علیه این کشور آغاز کند. این درحالی است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دلیل تورم روزافزون در این کشور را تحریم‌های روسیه و شرایط اوکراین عنوان کرد.

وزرای کشاورزی گروه ۷ نگرانی خود را در مورد تأثیرات جنگ بر امنیت غذایی ابراز کردند. مقامات گروه ۷ روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و اوکراین نیز صادرکننده مهم گندم و ذرت است. درگیری این دو کشور به بحران غذا دامن زده و سبب افزایش قیمت نان شده است. به نوشته پایگاه «اوپن دموکراسی» مهمترین هدف کشور‌ها از جنگ آفرینی، افزایش فروش سلاح است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اقدامات اخیر کشور‌های غربی گفته است: «در نهایت روسیه پس از غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرقانونی غرب، قوی‌تر و مستقل‌تر ظاهر خواهد شد. روسیه کشوری نیست که بتواند حاکمیت خود را برای نوعی سود اقتصادی کوتاه مدت به خطر بیندازد.»

در پی مجاز شدن ترویج خشونت در اینستاگرام و فیس‌بوک علیه روس‌ها، مقامات این کشور، «متا پلتفرمز» را به عنوان یک سازمان افراطی معرفی کرد و فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را مسدود کردند. شرکت متا پلتفرمز، تغییر سیاست خود مبنی بر اجازه ترویج خشونت در پلتفرم‌های این شرکت را برای دفاع از حق مردم اوکراین بیان کرده است. شبکه اجتماعی «یوتیوب» نیز تمام درآمدزایی در روسیه را به حالت تعلیق درآورد و گفت رسانه‌های دولتی روسیه را در سطح جهانی مسدود می‌کند.

براساس منابع غربی انگلیس و چندین کشور دیگر نیز درحال اعزام مزدور برای پیوستن به ارتش اوکراین هستند. در همین حین اوکراین بار‌ها از کشور‌های اروپایی خواسته است منطقه پرواز ممنوع در این کشور اعلام و جت جنگی برای آنان ارسال کنند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه با بیان این‌که مقصر مرگ مردم در اوکراین کشور‌های غربی هستند، اعلام کرد سیزده روز است که فقط وعده می‌شود، سیزده روز، زمانی است که به گفته می‌شود کمک در آسمان است، هواپیما‌هایی وجود خواهد داشت، آن‌ها را تحویل خواهند داد.

روابط مسکو و کی‌یف که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه دچار تنش شده بود با مداخلات آمریکا و هم‌پیمانانش و دادن وعده‌هایی به اوکراین، به درگیری نظامی ختم شد. کشورهای غربی با وعده عضویت اوکراین در پیمان ناتو، اقدام به افزایش نیروهای نظامی در اروپای شرقی و در نزدیکی مرزهای روسیه کردند.

فعال شدن آژیر‌های هشدار در کی‌یف – ۲۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۴۵
شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد، آژیر‌های خطر در کی‌یف، پایتخت اوکراین به صدا درآمده است.

انفجار‌های مهیب پایتخت اوکراین – ۲۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۵۰

خبرنگار الجزیره گزارش داد، صدای انفجار‌های مهیبی در کی‎یف، پایتخت اوکراین شنیده می‌شود.

شلیک موشک‌های گراد توسط نیرو‌های اوکراینی به یک مدرسه در «دوکوچایفسک» – ۲۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۲:۴۵

خبرگزاری آرتی نوشت، طبق گزارش‌ها، مدرسه‌ای در «دوکوچایفسک» در جمهوری خلق دونتسک مورد اصابت موشک‌های گراد قرار گرفت که توسط نیرو‌های اوکراینی شلیک شد.

به گزارش ریانووستی که خبرنگار آن از صحنه گزارش می‌داد، یک موشک مستقیماً در یکی از دیوار‌های کلاس منفجر

شد.

انگلیس مدعی شد: روس‌ها شهر‌های «لوتسک» و «ایوانو فرانکیوسک» اوکراین را بمباران کردند – ۲۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۵۵

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع انگلیس مدعی شد: نیرو‌های هوایی و موشکی روسیه شهر‌های «لوتسک» و «ایوانو فرانکیوسک» اوکراین را بمباران کردند.

وزارت دفاع انگلیس همچنین مدعی شد: هواپیما‌های روسی که از پیشرفت نیرو‌های زمینی پشتیبانی می‌کنند عمدتاً به مهمات غیر هدایت شونده احمقانه متکی هستند.

آمریکا: نشانه ای از استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی مشاهده نشده است – ۲۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۴:۴۵

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتگون) گفت: آمریکا هیچ نشانه ملموسی مبنی بر استفاده احتمالی روسیه از سلاح شیمایی در اوکراین مشاهده نکرده است.

کربی در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: نیرو‌های روسیه در ۲۴ ساعت گذشته پیشروی‌هایی را به سمت کی یف محقق ساخته اند.

زلنسکی: نیروهای روسی برای حمله مجدد احتمالی به کی یف آماده می شوند – ۲۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۵:۴۵

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: اوکراین در حال حاضر در یک نقطه عطف استراتژیک سیاسی قرار دارد. به نظر می رسد نیروهای روسی در حال تجدید قوا برای حمله دوباره به کی یف، پایتخت کشور هستند.

در همین حال وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بندر دریای سیاه اکنون به طور کامل به محاصره نیروهای این کشور درآمده است.

اوکراین می گوید روسیه به عمد مانع خروج غیرنظامیان و ورود کمکهای بشردوستانه به منطقه می شود.

آمریکا تحریمهای جدیدی علیه برخی نزدیکان پوتین اعمال کرد – ۲۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۶:۱۰

واشنگتن در آخرین اقدامات خود برای تحریم روسیه این بار ویکتور وکسبرگ، میلیاردر معروف روسی، سه عضو از خانواده سخنگوی ولادیمیر پوتین و برخی قانونگذاران روسی را در لیست تحریمهای خود قرار داد.

جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در این باره گفت: وزارت خزانه داری آمریکا مقامات روسی را به دلیل آغاز یک جنگ غیرقابل توجیه در اوکراین تحریم می کند.

۱۰ نفر از اعضای هیئت مدیره بانک دولتی “وی تی بی”، دومین بانک بزرگ در روسیه و ۱۲ نماینده مجلس دومای این کشور شامل تحریم های جدید واشنگتن شده اند.

حمله سایبری دسترسی به اینترنت ماهواره ای در اوکراین را مختل کرد – ۲۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۶:۵۵

آژانسهای اطلاعاتی آمریکا می گویند در حال بررسی منشا یک حمله سایبری به زیرساختهای اینترنتی اوکراین هستند که موجب قطع ارتباط با اینترنت ماهواره ای با پهنای باند وسیع در اوکراین شده است.

تحلیلگران آژانس امنیت ملی آمریکا، سازمان امنیت سایبری فرانسه و سازمان اطلاعاتی اوکراین در حال تلاش برای یافتن ردپایی از منشا هکرها هستند.
آژانسهای اطلاعاتی غرب می گویند ممکن است پای هکرهای روسی در این حادثه در میان باشد.

تمرکز حملات روسیه بر کی‌یف، ماریوپل، کریوی ریگ، کرمنچوگ، نیکوپول و زاپوریژیا متمرکز کرده‌اند. – ۲۱/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۲۰

ارتش اوکراین گزارش داد: نیروهای روسیه حملات خود را بر کی‌یف، ماریوپل، کریوی ریگ، کرمنچوگ، نیکوپول و زاپوریژیا متمرکز کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه نیز از پیشروی ۱۱ کیلومتری نیروهای این کشور در جمهوری خودخوانده دونتسک خبر داد.

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. (۲۳ حوت ۱۴۰۰)

    میخام بیام کمک کجا باید ثبت‌نام کنم

نظر شما چیست؟