هشدار کاخ سفید؛ قدرت در بلخ باید مسالمت آمیز انتقال یابد

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 36113

کاخ سفید در واکنش به اختلاف های بوجود آمده بین عطا محمد نور و سران حکومت وحدت ملی گفته است که روند انتقال قدرت در بلخ باید به صورت مسالمت آمیز انجام گیرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ دفتر رئیس جمهوری ایالات متحده از رهبران افغانستان خواسته است تا مناقشات روی انتقال قدرت به والی جدید بلخ را به “زودی و به گونۀ صلح آمیز حل و فصل” کنند.

در اعلامیه کاخ سفید تاکید شده است که “هیچ جای برای خشونت برای حل این موضوع وجود ندارد” و طرفین ذیدخل در این رویداد، نباید با به تعویق انداختن این کار، منافع شان را مقدمتر از منافع افغانستان قرار دهند.

در ادامه اعلامیه کاخ سفید گفته شده است ”به باور ما این منازعه طوری باید حل و فصل شود که به شهروندان افغان اطمینان بدهد که گزینش والی جدید سبب تقویت امنیت و توانمندی حکومت وحدت ملی در انجام مسوولیت هایش در قبال مردم می شود.“

این در حالیست که روز گذشته (چهارشنبه) عطا محمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی، در همایشی در شهر مزار شریف جامعۀ جهانی به ویژه سازمان ملل متحد را به خاموشی در برابر بی‌عدالتی‌ها، فساد و استبداد در افغانستان متهم ساخت و گفت که اگر جامعه جهانی و سازمان ملل متحد این خاموشی را نشکنانند هزاران تن را به جاده‌ها خواهد کشانید.

آقای نور در خطاب به جامعۀ جهانی گفت: «همان قسمی که با همین شعار به افغانستان آمدید، که علیه تروریسم می جنگید و عدالت تأمین می کنید و در حکومتداری همکاری می کنید، پس این جا باید شما نشان بدهید. در غیر آن من که شما را می بینم، شما همت و خشم مردم را می خواهید به یک دفعه به امتحان بگیرید. باز آن وقت پشیمان می شوید.»

بیشتر از یک ماه پیش، ریاست جمهوری افغانستان از استعفای عطا محمد نور و گزینش والی جدید بلخ، خبر داد. اما آقای نور ضمن باطل خواندن استعفایش گفته است که از سمت ولایت کنار نمی رود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟