هشدار چین در خصوص سفر هیئت آمریکایی به تایوان

  • انتشار: ۲۴ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 132338

سخنگوی وزارت دفاع چین امروز (دوشنبه) گفت که سفر هیئتی از کنگره آمریکا به تایوان، حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نقض می‌کند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای عنوان داشت: «این سفر شروط سه بیانیه رسمی میان چین-ایالات متحده و اصل “چین واحد” را به شدت نقض می‌کند. این سفر همچنین حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نقض می‌کند. علاوه بر آن، این سفر سیگنال اشتباهی به نیروهای جدایی‌طلبی که از استقلال تایوان حمایت می‌کنند، می‌فرستد؛ نیروهایی که صلح و ثبات را در تنگه تایوان تخریب می‌کنند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «پکن به واشنگتن و تایپه هشدار می‌دهد که استفاده آن‌ها از این جزیره (تایوان) برای کنترل چین با شکست مواجه می‌شود.»

سخنگوی وزارت دفاع چین در ادامه عنوان داشت: «ارتش آزادی‌بخش خلق چین رزمایش‌های مشترکی را با حضور شاخه‌های مختلف نظامی به عنوان عاملی بازدارنده در تبانی تایوان-آمریکا سازماندهی کرد.»

هیئت پنج نفره قانونگذاران آمریکایی به سرپرستی «اد مارکی» سناتور دموکرات ایالت “ماساچوست”، در سفری از پیش اعلام نشده روز یکشنبه وارد تایوان شدند. انتظار می‌رود که این هیئت آمریکایی طی سفر دو روزه خود درخصوص مسائل مختلفی گفت‌وگو کنند.

دولت چین، این جزیره خودگردان را به عنوان یک استان جدا شده می‌بیند و بازدید مقامات خارجی از تایوان را به منزله به رسمیت شناختن حاکمیت آن می‌داند. پیشتر هم سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان خشم چین را برانگیخت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟