هشدار وزیر دفاع ایران به عربستان سعودی‌؛ حماقت نکنید!

  • انتشار: ۱۸ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 21967

حسین دهقان وزیر دفاع ایران اعلام کرد، اگر عربستان حماقتی علیه ایران مرتکب شود، جز مکه و مدینه، دیگر مناطق این کشور را امن نخواهیم گذاشت.

سردار حسین دهقان در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان با هشدار به ریاض تصریح کرد: تکبر موجب شده است تا سخنانی را به زبان بیاورند که خود آن را درک نمی کنند، همه کاری که آنان می توانند انجام دهند تحریک نتانیاهو علیه ایران است، حتی تحریک آنان علیه مردم بحرین نیز نتوانسته است این مردم را از پیگیری حقوق مشروعشان بازدارد، نه زندانبانان، نه جلادان و نه محاصره آیت الله عیسی قاسم از برجسته ترین چهره های این کشور، نتوانسته است در اراده این مردم خلل وارد کند.

وزیر دفاع ایران در این گفتگو که بخش هایی از آن پخش شد، گفته است “امروز شاهدیم عربستان تا مرز استیصال پیش رفته و حتی به مرز تملق و چاپلوسی برای نتانیاهو رسیده است، هدفشان از این تملق تحریک نتانیاهو  علیه ماست. این رفتار چه معنایی می تواند داشته باشد؟ چرا تحریک علیه منطقه ای را در پیش گرفته اند که مردمش بپاخاسته اند و حاضر نشدند تسلیم  وهابیت  و سلفیت شوند؟ چرا علیه این مردم و برای سرکوب این مردم  پول و سلاح می فرستند؟”

وی افزود: حاکمان سعودی باید وظیفه و مسئولیت خود را بشناسند و به این سئوال پاسخ دهند که آیا منافع امت مسلمان به  وحدت آنان با اسرائیل یا آمریکا ارتباطی دارد؟ آیا تحویل دادن منطقه به آمریکا برای مسلمانان امنیت می آورد؟ یا آنکه حاتم بخشی از بیت المال مسلمین برای شکل دهی یک نظام شکست خورده پادشاهی، اقدامی در چارچوب خدمت به مسلمانان است؟

سردار حسین دهقان گفت: ما هیچگاه در پی اشغالگری هیچ کشور عربی و مسلمانی نیستیم، در گذشته هم چنین بودیم و در آینده نیز چنین خواهیم بود.

این تازه‌ترین واکنش یکی مقام‌های ارشد ایران به اظهارات اخیر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی است.

او چندی پیش در مصاحبه ‌با شبکه “ام‌بی‌سی” در باره تنش و چشم‌انداز گفت‌وگو با ایران گفته بود: «ما منتظر نمی‌مانیم تا آنان جنگ را به داخل خاک عربستان سعودی بکشانند، بلکه تلاش ما این است که این نبرد در داخل ایران روی دهد و نه در عربستان.»

روابط ایران و عربستان از دو سال به این طرف متشنج شده است و دو طرف همدیگر را به اختلاف افکنی متهم می کند، عربستان بیشتر از یک سال است که یمن را بمباران می کند که این کار سبب از بین رفتن زیربناهای اقتصادی این کشور شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟