هشدار سازمان ملل درباره افزایش آوارگان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان

  • انتشار: ۲۵ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 114935

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که پس از تکمیل روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، شمار آوارگان غیرنظامی داخلی در افغانستان افزایش خواهد یافت.

فیلیپو گراندی؛ سرپرست کمیشنری عالی سازمان مل متحد در امور پناهندگان با اشاره به حمله مرگبار بر کارمندان مؤسسه ماین‌روبی هلوترست در بغلان که در نتیجه آن ۱۰ تن کشته شدند، به خبرگزاری رویترز گفته‌است: «این نشانگر غم‌انگیز خشونتی است که شاید بار دیگر در حال بروز در افغانستان باشد و با خروج نیروهای بین‌المللی احتمالا بدتر هم خواهد شد.»

سرپرست کمیشنری عالی سازمان مل متحد افزوده‌است که با آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان و کند شدن گفتگوهای صلح، خشونت در افغانستان رو به افزایش بوده‌است.

آقای گراندی گفته‌است: «ما در حال برنامه‌ریزی اقتضایی در داخل کشور برای آوارگی بیش‌تر و در کشورهای همسایه در صورت عبور مردم از مرزها هستیم.»

بر اساس معلومات کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، در حال حاضر حدود ۲٫۵ میلیون پناهنده افغانستان در سراسر جهان ثبت شده‌اند و ۴٫۵ میلیون نفر نیز در داخل کشور آواره شده‌اند.

این در حالی است که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان از اول ماه می آغاز شده و قرار است در ۱۱ سپتامبر تکمیل شود.

بر اساس معلومات ستاد ارتش مرکزی امریکا (ستنکام) تا هنوز روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان حدود ۵۰ درصد تکمیل شده‌است.

با این حال، امریکا اعلام کرده که پس از خروج نیروهای این کشور به همکاری خود با افغانستان ادامه خواهد داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟