هشدار رهبر کوریای شمالی به نخست وزیر جاپان؛ زیاد به ترامپ نزدیک نشو!

  • انتشار: ۲۵ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 18054

هنگام آزمایش موشکی کوریای شمالی، نخست وزیر جاپان چند هزار مایل دورتر از کشورش بود اما پیامی که این موشک صادر کرد به قدر کافی بلند بود.

سی ان ان در گزارشی تحلیلی به قلم جاشوآ برلینگر نوشت: شلیک موشک بالستیک توسط کوریای شمالی احتمالا پیامی بود به شینزو آبه نخست وزیر جاپان مبنی بر اینکه وی نباید بیش از حد به دونالد ترامپ نزدیک شود.

یوشیهید ساگا از اعضای کابینه آبه در این رابطه گفت: با توجه به اینکه این موشک همزمان با دیدار رهبران جاپان و آمریکا شلیک شد، شکی نیست که این اقدام پیونگ یانگ یک عمل تحریک آمیز علیه جاپان و منطقه است.

آبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، اقدام کوریای شمالی در آزمایش موشک بالستیک را غیر قابل تحمل خواند.

به گفته یک مقام آمریکایی، موشک شلیک شده، یک بالستیک میان برد (IRBM) بود که ۵۰۰ کیلومتر پرواز کرد و در دریای جاپان که به دریای شرقی هم معروف است، سقوط کرد.

کارل شوستر استاد دانشگاه هاوایی پاسیفیک و مدیر سابق عملیات در پایگاه مرکزی اطلاعات مشترک ارتش آمریکا در پاسیفیک نیز این اقدام کوریای شمالی را پیامی آشکار به جاپان خواند.

در این گزارش آمده است: آزمایشات نظامی کوریای شمالی ۲ وجه دارد: وجه فنی و وجه سیاسی. حتی اگر یک آزمایش با شکست روبرو شود، باز هم پیامی به مردم کوریای شمالی و دشمنان این کشور است. وجه فنی آزمایش به عواملی نظیر میزان برد موشک و اینکه آیا موشک می تواند بر نیروی گرانش زمین غلبه کند و چیزهایی از این قبیل مربوط می شود.

در ادامه گزارش گفته شده است: وجه سیاسی آزمایش، هم داخلی و هم بین المللی است. از نظر داخلی، «کیم جونگ اون» می خواهد به طرفدارانش نشان دهد که رهبری مقتدر است و در جهت عملی کردن قولهایش حرکت می کند. از نظر بین المللی، این آزمایشات پیامی به دشمنان کوریای شمالی برای نشان دادن ظرفیتهای نظامی این کشور هستند. این آزمایشات معمولا زمانی انجام می شوند که بیشترین تاثیر داخلی و بیشترین پوشش خبری خارجی را بر انگیزند.

شوستر می گوید: این اقدام پیونگ یانگ بیشتر تاثیر سیاسی دارد تا عملیاتی. این نخسین آزمایش بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ است و ۱۰ روز پس از آن صورت می گیرد که جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا به جاپان و کوریای جنوبی قول داد از آنها در مقابل تهدیدات نظامی کوریای شمالی محافظت می کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟