هشدار آمریکا به پاکستان در مورد آزادی حافظ سعید

  • انتشار: ۵ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 33721

کاخ سفید روز شنبه با محکوم کردن آزادی حافظ سعید مظنون پاکستانی متهم به دست داشتن در حملات سال 2008 در بمبئی هشدار داد خودداری پاکستان از بازداشت حافظ سعید و محاکمه وی پیامدهایی بر روابط واشنگتن و اسلام آباد خواهد داشت.

دادگاهی در پاکستان روز چهارشنبه دستور آزادی حافظ سعید را که ماه جنوری پس از سال ها آزادانه زندگی کردن ، تحت بازداشت خانگی قرار گرفته بود ، صادر کرد. این حکم دادگاه پاکستان باعث بوجود آمدن تیرگی هایی در روابط با آمریکا و همچنین عصبانیت هند دشمن دیرینه پاکستان شد.

کاخ سفید روز شنبه با انتشار بیانیه ای از پاکستان خواست حافظ سعید را بازداشت و او را به علت دست داشتن در حمله بمبئی که طی آن 166 نفر از جمله تعدادی آمریکایی کشته شدند ، محاکمه کند.

در این بیانیه آمده است :« اگر پاکستان برای بازداشت حافظ سعید و محاکمه او به علت جنایاتی که انجام داده است اقدام نکند ، روابط دوجانبه بین آمریکا و پاکستان با پیامدهایی روبرو خواهد شد و به وجهه پاکستان در سطح جهان نیز لطمه وارد می شود.»

این نخستین بار است که آمریکا اذعان می کند تصمیم اخیر پاکستان می تواند بر روابط دو کشور تاثیرگذار باشد که متحد یکدیگر هستند اما با تردید به یکدیگر نگاه می کنند.

سعید دست داشتن در حملات بمبئی را که طی آن 10 مرد مسلح به اهدافی در بزرگ ترین شهر هند ازجمله دو هتل لوکس ، یک مرکز یهودی و یک ایستگاه قطار حمله کردند ، تکذیب کرده است. این حملات باعث شد پاکستان و هند که دو کشور همسایه مجهز به تسلیحات هسته ای به شمار می روند ، در آستانه جنگ با یکدیگر قرار بگیرند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می گوید پاکستان به محلی امن برای تروریست هایی تبدیل شده است که حملاتی را علیه دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان انجام می دهند.

این در حالی است که پاکستان تاکید دارد برای کمک به آمریکا در سرکوب تروریست ها ، اقدامات زیادی انجام داده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟