هزینه صحی هر شهروند افغانستان در سال فقط 5 دالر است

  • انتشار: ۱۸ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 39299

بر اساس ارقام وزارت صحت افغانستان، در حال حاضر، هزینۀ سالانۀ هر شهروند افغانستان در بخش صحت، پنج دالر است؛ در حالی که به گفتۀ وزیر صحت حتی در برخی کشورهای عقب‌مانده، این رقم به بیش از ۲۰ دالر می‌رسد.

از روز جهانی صحت در افغانستان با شعار پوشش همگانی صحت در حالی تجلیل شد که دولت در تلاش تصدی سازی عرضه خدمات صحی است و هم اکنون 40 درصد شهروندان افغانستان به خدمات صحی دسترسی ندارند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان، در مراسم تجلیل از روز جهانی صحت در کابل گفت که کاهش کمک‌های جهانی و محدودیت منابع مالی در این بخش از مشکلات اساسی ارائه خدمات صحی در این کشور محسوب می‌گردد.

به گفتۀ آقای فیروز، نبود بودجه در بخش صحت سبب شده است که هزینۀ اختصاصی سالانه برای هر شهروند افغان نیز اندک باشد.

بر اساس ارقام وزارت صحت افغانستان، در حال حاضر، هزینۀ سالانۀ هر شهروند افغانستان در بخش صحت، پنج دالر است.

آقای فیروز، گفت که برای دست‌وپا کردن منابع مالی داخلی برای بخش صحت، وزارت صحت طرح‌های پیشنهاداتی را به حکومت پیشکش کرده است که بر اساس آن باید مالیه‌ شکر و تنباکو افزایش یابد.

مقام های این وزارت می گویند روی تولید عواید در بخش صحت با سایر نهاد های دولتی کار می کنند. وضع مالیات، تصدی سازی شفاخانه ها و عرضه خدمات صحی در برابر پول بخشی از این برنامه هاست.

هزینه خدمات صحی در افغانستان یک میلیارد و 900 میلیون دالر تخمین شده که 72 درصد را مردم می پردازد، 23 درصد را جامعه جهانی و تنها 5 درصد را دولت تامین می کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟