هزاران تن از هواداران جنرال دوستم در یک گردهمایی اعتراضی، اشرف غنی را به قوم گرایی متهم کردند

  • انتشار: ۶ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 21354

هزاران تن از هواداران حزب جنبش اسلامی به رهبری جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان با راه اندازی گردهمایی اعتراضی در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان، رییس جمهور غنی را به قوم‌گرایی و عدم توجه به حقوق قوم اوزبیک متهم کردند.

این هواداران عبدالرشید به دوستم به وضعیت فعلی حکومت و به حاشیه راندن اوزبیک ها از حکومت، اعتراض کردند، آنان از حکومت می خواهند به خواست هایشان مبنی بر تطبیق عدالت در توزیع کرسی های حکومتی توجه کند.

به حاشیه کشیده شدن جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری، عدم تطبیق پروژه‌های ملی در مناطق اوزبیک‌نشین، اختصاص‌نیافتن کرسی‌های کلیدی وزارت‌ها به این قوم از انتقاد های شدید هواداران حزب جنبش در جوزجان است.

اعتراض‌کنندگان در جوزجان تاکید کردند اگر به خواست‌های شان رسیدگی نشود، تظاهرات گسترده‌تر را در سراسر افغانستان راه‌اندازی خواهند کرد.

آنان هشدار دادند که بی‌توجهی به حقوق قوم اوزبیک، خشم آنها را به همراه خواهد داشت.

سال قبل نیز جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور در جمعی از هوادارانش ضمن انتقاد از رئیس جمهور اشرف غنی گفته بود، آقای غنی صلاحیت های مربوط به معاون اول در دستان خود قبضه کرده است.

آقای دوستم پس از بالاگرفتن اختلاف نظر بین او و محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهور از شرکت در جلسات رهبری حکومت افغانستان و رفتن به دفتر کارش خودداری کرده است.

بیشتر از یکسال قبل و بعد از اختلافات بوجود آمده، معاون اول رئیس جمهور راهی ولایات شمالی کشور شد تا به تامین امنیت و ایجاد هماهنگی میان مردم علیه شورشیان کمک کند. اما در جریان این سفر بود که احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی آقای دوستم، او را به بدرفتاری جنسی و آدم ربایی متهم کرده بود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟