هرآنچه درباره هود لنز باید بدانید…

  • انتشار: ۱۵ سنبله ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 93212

هود لنز یکی از لوازم جانبی دوربین های عکاسی ست که عکاسان غیرحرفه ای و در برخی موارد عکاسان حرفه ای کمتر به اهمیت استفاده از آن دقت می کنند. چون عکاسی بر پایه نور صورت می گیرد، استفاده از هود لنز می تواند در گرفتن عکس های باکیفیت موثر باشد.

هرآنچه در مورد هود لنز باید بدانید
هرآنچه در مورد هود لنز باید بدانید

در این مطلب به معرفی هود لنز و اهمیت آن در عکاسی پرداخته می شود.

هود لنز چیست؟

هود لنز یک قطعه پلاستیکی یا فلزی ست که به جلو لنز دوربین عکاسی می چسپد و تاثیر شگرفی در عکس هایی که می گیرید می گذارد. اگر در محیط هایی که نور قوی وجود دارد مثل فضاهای باز عکاسی می کنید استفاده از هود لنز به شدت پیشنهاد می گردد.

برای استفاده از این وسیله کافی ست آن را به جلو دوربین متصل کرده روی لنز بپیچانید. در صورتیکه نیازی به آن ندارید آن را بردارید یا به طور معکوس نصب نمایید. فقط یادتان باشد که با حود معکوس عکاسی نکنید چون حلقه زوم یا فوکوس را مسدود می کند.

هود لنز و ممانعت از نورهای غیرضروری

در مورد اهمیت استفاده از هود لنز در عکاسی همین قدر بس که بدانید این وسیله جانبی همانند یک آفتاب گیر عمل کرده از انعکاس نور در لنز شما جلوگیری می کند.

هنگام عکاسی ممکن است نور از زاویه خارج از کادر به لنز دوربین عکسی شما برخورد کرده دیدن را برای شما مشکل بسازد درست مانند زمانیکه در نور شدید خورشید قدم می زنید.

افزایش کنتراست با هود لنز

بروز پدیده ای به نام لنز فلیر هنگام عکاسی سبب می شود تصاویر خراب شده رنگ ها تغییر کنند و کیفیت عکس ها پایین بیایند.

این پدیده با استفاده از هو لنز قابل رفع است چون هود لنز از ورود نورهای اضافی به لنز جلوگیری می کند نمایی خوب و روشن از صحنه در اختیار شما قرار می دهد.

البته به یاد داشته باشید هنگام استفاده از این وسیله جانبی تنظیمات نور مشابه زمانی باشد که بدون هود لنز عکاسی می کنید.

جدای از این مساله استفاده از هود لنز می تواند از دوربین شما در برابر ضربه، اثر انگشت، خراشیدگی و حتی ریختن برف و باران موقع عکاسی در شرایط بد آب و هوایی جلوگیری کند.  

هرآنچه در مورد هود لنز باید بدانید
هرآنچه در مورد هود لنز باید بدانید

انواع هود لنزها را بشناسید

اینک که به اهمیت استفاده از هود لنز در عکاسی پی بردید بهتر است انواع هود لنز را نیز بشناسیم. هود لنزها را می توان به دسته های «استوانه ای و گلبرگی» تقسیم کرد.

هود لنز گلبرگی

این نوع از هود لنز کوتاه تر بوده شکاف های  منحنی دارد و به طرز هوشمندانه ای می تواند نور را مسدود کند. برای رسیدن به نتیجه دلخواه کافی ست چهار گلبرگ آن را به درستی بچرخانید.

هود لنز استوانه ای

این نوع هود لنز اغلب با لنزهای پرایم یا تله فوتو به کار می روند. این نوع هود لنز چون بلندتر ست ممکن است در قاب تصویر ثبت گردد به ویژه زمانیکه با فاصله کانونی کم عکاسی می کنید. عملکرد این وسیله جانبی در مسدود کردن نورهای اضافی هنگام عکاسی ستودنی ست.

چه زمان هایی باید از هود لنز استفاده کرد

استفاده از هود لنز بستگی به فضای داخلی کیف دوربین شما دارد. اما معمولا از این وسیله در شرایطی مثل «عکاسی از چراغ های خیابان، ماشین ها و ساختمان ها در شب، نورپس زمینه سوژه ای که می خواهید عکاسی کنید، فلاش هایی که ایجاد لنز فلیر می کنند و عکاسی در مدت زمان طولانی» بستگی دارد. برخی ها نیز هود را همیشه روی لنز خود نصب شده نگه می دارند.

هود باد را در خود جمع می کند

اگر در برخی موارد مجبور هستید در شرایطی عکاسی کنید که باد شدیدی می وزد استفاده از هود لنز پیشنهاد نمی شود چون این وسیله می تواند باد را در خود جمع کرده مانند یک بادگیر عمل نماید.

این کار سبب می شود عکس شما تار بیاید حتی اگر دوربین را روی سه پایه سوار کرده باشید. وقتی از یک هواپیما یا هلی کوپتر عکس می گیرید سعی کنید از هود لنز  استفاده نکنید!

چه زمان هایی نباید از هود لنز استفاده کرد

هنگام  عکاسی زمان هایی پیش می آید که به هود لنز نیازی ندارید و برای اینکه در عکش نیفتد مجبور هستید آن را بردارید. این حالت بیشتر زمانی اتفاق می افتد که از لنز برای دوربین هایی با سنسور کوچکتر مانند «نیکون دی اکس» بر روی دوربین «اف ایکس» استفاده می شود.

هرآنچه در مورد هود لنز باید بدانید
هرآنچه در مورد هود لنز باید بدانید

به یاد داشته باشید که برخی لنزها در بیشترین فاصله کانونی هم بخشی از درپوش لنز را در عکس می اندازند و نیاز است تا آن را بردارید. گاهی اوقات هم استفاده از دیگر تجهیزات لنز مانند فیلتر کیت یا رینگ لایت سبب می شود هود لنز را کنار بگذارید.

استفاده از این وسایل و تجهیزات از آنجایی ضروری ست که احتمال خراب شدن عکس را کاهش می دهد. همچنین گاهی اوقات عکاسان برای گرفتن عکس های خاص هود لنز را بر می دارند.

در صورتیکه برای گرفتن عکس از فلاش استفاده می کنید بهتر است هود لنز را بردارید چون در عکس خود را نشان می دهد. همین طور به یاد داشته باشید که برای گرفتن عکس های طبیعی در خیابان هود لنز را بردارید.

برخی عکاسان هم برای اینکه بارشان سبک تر باشد هود لنز را بر نمی دارند و با دست جلو نور را می گیرند. استفاده از هود لنز در هوای بادی میزان لرزش دوربین را افزایش می دهد.

عکاسی از داخل هواپیما یا هلی کوپتر در حالی پنجره هلی کوپتر باز است یا عکاسی در شرایط آب و هوایی بد می تواند بودن هود لنز صورت گیرد.

به هر صورت اینک که با هود لنز آشنا شدید می دانید که استفاده از این وسیله جانبی دوربین های عکاسی می تواند به عکاسان در گرفتن عکس های با کیفیت کمک کند.

برخی عکاسان اما اعتقادی به  استفاده هود لنز نداشته با دست جلو نور را می گیرند. همین طور به یاد داشته باشید که گاهی اوقات نیاز به استفاده از هود لنز ندارید چون ممکن است در ای وسیله جانبی خود را در عکس نشان دهد و کیفیت عکس را کاهش دهد.