هدیه برای نابینایان چی بخریم؟

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74323

وقتی حرف از خرید هدیه به میان می‌آید، بلااستثناء با ذوق خاص مخاطب مواجه می‌شویم. اینکه چه هدیه ای برای چه کسی بخریم جای کمی تأمل دارد. مخصوصا اگر بخواهیم یک هدیه برای نابینایان تهیه کنیم.

این گروه خاص از افراد جامعه بر خلاف دیگر گروه ها با معلولیت های خاص، بسیار تمایل دارند که با آنها به عنوان یک شخص بهنجار و مستقل رفتار شود.

انتظار آنان از اطرافیانشان این است که با آنها رفتاری طبیعی داشته باشند، زیرا اکثر آنها خود دارای رفتار بهنجار و طبیعی هستند. آنها از اینکه مورد ترحم قرار بگیرند بیزارند.

نابینایان بیشتر از سایر اقشار استثنائی دارای استقلال هستند. دوست دارند به خود متکی باشند و به احساس دیگران احترام می‌گذارند. و انتظار احترام و نه ترحم، از جانب دیگران دارند.

هدیه برای نابینایان

تقسیم بندی نابینایان:

نابینایان به چند دسته قابل تقسیم هستند، کسانی که به هیچ وجه دید ندارند و به صورت مادرزاد و یا بعد از سن ۵ سالگی دچار نابینایی می‌شوند.

افراد نیمه بینا که مشکل آنها مادر زادی است.

افراد نیمه نابینا که آنها نیز مادر زاد اینگونه متولد شده اند.

نیمه بینایی هایی که پس از تولد فرد به آن مبتلا می‌شود.

نیمه نابینایی های پس از تولد.

تهیه هدیه برای نابینایان:

هدیه خریدن برای هر کسی در هر موقعیت و سن و جنسی که باشد خوشایند است. ولی کسی که هدیه می‌خرد باید نکاتی را در نظر بگیرد.

اینکه برای چه کسی و در چه موقعیتی هدیه گرفته می‌شود بسیار حائز اهمیت است. برای هر کسی طبق روحیات و نیازهایش باید به دنبال هدیۀ مناسب بگردیم.

افراد نابینا نیازهای خاصی دارند، با اکثر چیزهایی که یک فرد بینا و بدون معلولیت خوشحال می‌شود، نمی‌توان یک روشندل را خوشحال کرد.

تهیۀ هدیه برای نابینایان کمی مشکل است. البته تا زمانی که آنها را نشناسیم و با روحیات و نیازهای شان آشنا نشویم ممکن است به نظر مشکل بیاید.

ولی اگر با روحیات این قشر از جامعه آشنا شویم و نیازهای آنها را بشناسیم خیلی راحت می‌توانیم برای آنها هدیه ای متناسب با روحیه و وضعیت جسمانی‌شان تهیه کنیم.

لیستی از هدایایی که شما می توانید به یک شخص نابینا بدهید:

  • ساعت مچی زنگ دار
  • ضبط صوت
  • دستگاه تشخیص صدا
  • ماشین حساب و تب‌ سنج سخنگو
  • نمایشگر قند و فشار خون سخنگو
  • متن خوان دیجیتالی
  • عصای تاشو چند تکه
  • لوازم آشپزخانه از قبیل مایکروویو
  • در باز کن قوطی
  • قلم قرآنی که با گذاشتن روی هر کلمه آن را تلفظ می‌کند.
  • انواع عطر و ادکلن های مورد علاقه طرف مقابل

هدیه برای نابینایان (کودکان):

اگر طرف شما یک کودک نابینا باشد، هدیه هایی متفاوت از آنچه گفته شد باید تهیه شود. اسباب بازی های مخصوص کودکان نابینا فقط صِرف ابزار سرگرمی و بازی نیستند. بلکه می‌توانند ابزاری آموزشی باشند.

خرید یک اسباب بازی برای یک کودک نابینا می‌تواند جنبۀ آموزشی نیز داشته باشد. در انتخاب اسباب بازی مخصوص کودکان نابینا باید نکات زیادی را مورد توجه قرار دهید.

سعی کنید هدیه ای که برای یک کودک نابینا می‌گیرید حتما صدا داشته باشد. مثلا یک ماشین که با صدا و حرکت باعث می‌شود کودک ارتباط بیشتری با آن برقرار کند.

کودک از روی صدا و حرکت و دیگر ویژگی هایی که یک اسباب بازی دارد، می‌تواند شکل آن را در ذهن خود مجسم کند.
او می‌تواند با انطباق ویژگی های اسباب بازی با دنیای واقعی، به خصوصیات اشیاء واقعی پی ببرند. مثلا بازی کودک نابینا با ماشین اسباب بازی می‌تواند ذهن او را آماده کند برای تطبیق آن با ماشین های واقعی.

اگر کودکی که می‌خواهید برایش هدیه بخرید کم بینا باشد، برای او اسباب بازی هایی با رنگ روشن و شاد خریداری کنید. اسباب بازی هایی با رنگ های شاد و پر رنگ.

این گونه یک کودک کم بینا می‌تواند اسباب بازی را ببیند و با رنگ ها هم آشنا شود. توپ‌ها و لگو های رنگی، عروسک هایی که لباس آنها رنگارنگ باشند. کلا هر مدل اسباب بازی که پر رنگ و شادی بخش باشد برای این کودکان مناسب است.

از انواع هدیه برای نابینایان مخصوصا کودکان نابینا، می‌توان به اسباب بازی هایی با اشکال برجسته و خاص اشاره کرد. توجه کنید سطح اسباب بازی ها صاف نباشد و دارای برجستگی ها و فرورفتگی های متعدد باشد.

می‌توانید خمیر بازی بخرید تا به وسیلۀ انعطافی که دارد کودک نابینا یا کم بینا از آن به راحتی بتواند استفاده کند. اسباب بازی
برای کودکان نابینا باید طوری باشد که کودک بتواند با دست کشیدن بر روی آن با مفاهیم شکل، اندازه، حجم و… آشنا شود. یعنی باید بتواند به خلاقیت کودک نابینا کمک کند.

اسباب بازی ای که به عنوان هدیه برای نابینایان تهیه می‌کنید، بر خلاف آنچه که گفته می‌شود باید آنها را به تحرک وادارد. باید باعث شود که ورزش کنند، راه بروند و از اعضای مختلف بدن خود استفاده کنند.

از آنجا که گوشه گیری یکی از مشکلاتی است که کودکان نابینا می‌توانند به آن دچار شوند باید با خرید اسباب بازی هایی که آنها را از انزوا خارج کند، سهمی در اجتماعی شدن این کودکان داشته باشید.

پس سعی کنید اسباب بازی هایی را به عنوان هدیه برای کودک نابینا تهیه کنید که آنها را به تحرک وادار کند. تا این گونه از
مشکلات جدی مانند افسردگی در این کودکان جلوگیری کنیم. بازی های گروهی می‌توانند باعث شوند که کودکان نابینا جامعه پذیر شوند و از تنهایی و انزوای آنها پیشگیری می‌کند.

اسباب بازی هایی که بیشتر شبیه وسایل منزل، وسایل حمل و نقل و به طور کلی هر چیزی که باعث شود کودک با بازی کردن با آن بتواند محیط اطراف خود را درک کند از آن دسته اسباب بازی های مناسب برای این کودکان می‌باشند.

انتخاب صحیح یک اسباب بازی برای هر کودکی نیازمند دقت است اما اگر قرار باشد این هدیه یا اسباب بازی برای یک کودک استثنائی تهیه شود، نیازمند دقت و صرف زمان بیشتری است.

پس سعی کنید در انتخاب اسباب بازی برای این کودکان دقت و زمان کافی صرف کنید. متوجه باشید که کودک
نابینا را باید با بازی های کودکان عادی آشنا کرد تا هیچ گونه کمبودی را احساس نکنند و خود را متمایز از دیگران ندانند و همچنین بخش مهمی از نیازهایی آموزشی آنها را برآورده کند.