هدف امریکا در افغانستان پایان دادن به جنگ است نه خروج از این کشور

  • انتشار: ۱۹ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 13686

پس از گذشت ۱۵ سال از جنگ افغانستان، در حال حاضر مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که پایان دادن به الگوی جنگ بیشتر از تعداد نیروهای مستقر در افغانستان مهم است.

پایگاه خبری «دیفنس وان» آمریکا نوشت، هدف واشنگتن در افغانستان خارج شدن از این کشور نیست بلکه پایان دادن به جنگ حاضر بر اساس مواردی است که آمریکایی‌ها و افغان‌ها بتوانند با آن کنار بیایند.

جان نیکلسون فرمانده جدید نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان به زودی ارزیابی خود را به کنگره ارائه خواهد کرد و احتمالا انتظار می‌رود تا از دولت اوباما اعزام نیروهای بیشتری به افغانستان را خواستار شود.

بر اساس برنامه کنونی آمریکا، تعداد 9800 نیروی نظامی این کشور مستقر در افغانستان قرار است تا پایان سال جاری میلادی به 5500 نظامی کاهش یابد و با افزایش حملات و سطح خشونت در افغانستان، انتظار می‌رود نیکلسون پیشنهاد کندتر کردن خروج نظامیان آمریکایی را بدهد.

اما آن چیزی که نیاز است کند کردن جدول زمانی خروج نیروهای نیست، بلکه پایان دادن به تمامی جداول زمانی موجود است.

پایان دادن به الگوی جنگ آمریکا بیشتر از تعداد نیروهای مستقر این کشور در افغانستان مهم است. هدف آمریکا در افغانستان خروج از این کشور نیست. اگر این چنین بود، واشنگتن می‌توانست به این هدف خود خیلی زودتر دست یابد.

دولت افغانستان می‌توانست این جنگ را ببازد یا می‌تواند با جناح‌های اصلی درگیر در جنگ مذاکره کند. دیگر هیچ دورنمایی برای شکست طالبان وجود ندارد.

مذاکرات صلح افغانستان پس از کشته شدن «ملامنصور» به تعویق افتاده است.

پس از روی کار آمدن ملا هبت‌الله، حملات طالبان افزایش یافته است و بر اساس گزارش‌ها، رهبر جدید طالبان تمایل کمی به مذاکرات صلح دارد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟