هجوم انگلیسی‌ها برای آلمانی شدن پس از خروج از اتحادیه اروپا

  • انتشار: ۲۴ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25646

به نقل از خبرگزاری آلمان، تصمیم بریتانیا به خروج از اتحادیه‌ی اروپا – برگزیت – بر آمار تغییر ملیت در آلمان هم اثر گذاشته است. در سال ۲۰۱۶ میلادی رکورد تقاضای بریتانیایی‌ها برای گذرنامه‌ی آلمانی شکسته شد.

در همین ارتباط، روزنامه “زوددویچه سایتونگ” می‌گوید که تصمیم انگلیس برای خروج از  اتحادیه اروپا درخواست برای اعطای حق تابعیت در آلمان از طرف شهروندان انگلیسی را به شدت افزایش داده است.

بنا بر اعلام اداره‌ی آمار فدرال آلمان، در این سال ۲ هزار و ۸۶۵ بریتانیایی ملیت خود را به آلمانی تغییر دادند. این تعداد حدود ۳۶۱ درصد بیشتر از سال پیش از آن است.

گذرنامه‌ی آلمانی در کنار گذرنامه‌ی سنگاپور معتبرین پاسپورت دنیاست. شمار کشورهایی که می‌توان بدون ویزا به آنها سفر کرد، معیار سنجش این اعتبار است. با گذرنامه‌ی آلمان و سنگاپور می‌توان بدون ویزا به ۱۵۹ کشور دنیا سفر کرد.

در سال گذشته در مجموع ۱۱۰ هزار و ۳۸۳ گذرنامه‌ی آلمانی جدید صادر شده است. با این حساب شمار شهروندان این کشور ۹/ ۲ درصد افزایش یافته است. بنا بر آمار رسمی، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ شمار شهروندان جدید آلمان روند نزولی داشته است.

در میان تازه-آلمانی‌شده‌ها در سال ۲۰۱۶، ترک‌ها با ۱۶ هزار و ۲۹۰ نفر بزرگترین گروه را تشکیل می‌دهند. البته تعداد ترک‌هایی که در این سال ملیت آلمانی را پذیرفته‌اند، در مقایسه با سال پیش از آن ۹/ ۱۶ درصد کاهش یافته است.

لهستانی‌ها در مکان دوم هستند. در سال گذشته میلادی ۶ هزار و ۶۳۲ لهستانی ملیت خود را به آلمانی تغییر داده‌اند. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۵ رشدی ۳/ ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

متوسط سنی تازه-آلمانی‌شده‌ها، بر اساس آمار رسمی، ۳۳ سال است؛ این افراد به‌طور متوسط از ۱۷ سال پیش در آلمان زندگی می‌کرده‌اند. در سال ۲۰۱۶ هم مانند سال‌های اخیر شمار زنانی که ملیت آلمانی را پذیرفته‌اند با ۹/ ۵۳ درصد بیشتر از مردان بوده است. حدود ۶۰ درصد افرادی که در سال ۲۰۱۶ آلمانی شده‌اند، اروپایی هستند؛ ۲۹ درصدشان شهروند کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا بوده‌اند.

با این حال آن چه در گزارش اداره‌ی آمار فدرال آلمان قابل توجه و بررسی به نظر میرسد، افزایش چشم‌گیر درخواست بریتانیایی‌ها برای کسب تابعیت آلمانی است. گفته شده در حال حاضر در آلمان حدود 106 هزار نفر از انگلیس زندگی می کنند و آن ها با یک گذرنامه آلمانی مزایای عضویت در اتحادیه اروپا را بعد از خروج کشورشان از این اتحادیه برای خود حفظ می کنند.

بیشترین میزان درخواست مهاجرت انگلیسی‌ها در آلمان، درخواست اقامت و کسب تابعیت در ایالت هامبورگ بوده است.

یکی از سخنگویان شهر هامبورگ می‌گوید: «هرچند به‌طور آماری دلایل درخواست اقامت‌ها جمع‌آوری نشده‌اند، اما یک ارتباط کاملاً روشن میان همه ‌پرسی برگزیت با این افزایش درخواست‌ها وجود دارد.»

پیش از این در سال جاری میلادی، وزارت امور خارجۀ ایرلند اعلام کرد بعد از همه‌پرسی بریتانیا برای خروج از اتحادیۀ اروپا، درخواست شهروندی و ملیت از سوی انگلیسی‌ها تا 40 درصد افزایش یافته است.

این وضعیت کم‌ وبیش در همه کشورهای دیگر اتحادیۀ اروپا همچون لهستان نیز وجود دارد.

در اکتبر سال 2016 اعلام شد در هشت ماهِ اول آن سال بیش از 2 هزار و 800 انگلیسی برای دریافت حق شهروندی در 18 کشور مختلف اروپایی درخواست داده‌اند و آمار متقاضیان نسبت به سال 2015 دو و نیم برابر بوده است.

به گزارش گاردین، این آمار در دانمارک ده برابر شده و از 30 به 300 درخواست افزایش یافت و در سوئد نیز با افزایش چهار برابری از 300 متقاضی به حدود 1100 مورد رسید.

ایتالیا نیز با افزایش درخواست اقامت و شهروندی از سوی اتباع بریتانیا مواجه بوده است.

البته همۀ کشورهای اروپایی شاهد افزایشِ درخواست اقامت و شهروندی از سوی انگلیسی‌ها نبوده‌اند طوری که اقلیت انگلیسی ‌تبار در کشورهای اروپای شرقی نسبتاً کم است و بعضی از این کشورها اصلاً متقاضی اقامت و شهروندی از بریتانیا نداشته‌ اند.

گفتنی است نزدیک به 52 درصد از انگلیسی‌ها در تاریخ 23 ژوئن 2016 میلادی (سوم تیر 1395)، در یک همه‌پرسی به خروج کشورشان از اتحادیۀ اروپا رأی مثبت دادند و در حال حاضر دولت این کشور در حال اماده سازی مقدمات خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟