هافینگتون پست: در صورت جنگ بین ایران و آمریکا، هزاران آمریکایی جان خود را از دست می دهد

  • انتشار: ۱۲ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 39008

روزنامه هافینگتون پست درباره پیامدهای غیر قابل تحمل جنگ ایران و آمریکا و شکست سخت واشنگتن هشدار داد. این رسانه آمریکایی نوشته است در صورت وقوع جنگ بین ایران و آمریکا هزاران آمریکایی جان خود را از دست می دهد به همین علت دولت های قبلی آمریکا دست به چنین اقدامی نزدند.

در این یاداشت ضمن بیان اینکه “آمریکا در صورت جنگ با ایران، به باتلاقی دیگر در خاورمیانه کشانده می شود البته باتلاقی کاملا متفاوت با عراق” آمده است «جنگ با ایران به هیچ عنوان شبیه تهاجم فاجعه بار به عراق نخواهد بود. این جنگ، بسیار بسیار سخت تر خواهد بود و تعداد بسیار بیشتری از آمریکایی ها جان خود را از دست خواهند داد.»

هافینگتون پست نوشت: «ارتش صدام به راحتی درهم شکست چراکه دیکتاتور عراق تمام تخم مرغ هایش را در یک سبد گذاشته بود: ارتش رسمی.

در مقابله رو در رو با آمریکا، هیچ ارتش رسمی در خاورمیانه شانس مقاومت ندارد. دقیقا به همین علت است که ایرانی ها، راهبردی کاملا متفاوت را در پیش گرفته اند.

ایرانی ها به خوبی می دانند که افکار عمومی آمریکا تحمل کمی دربرابر تلفات جنگی دارد. بنابراین، راهبرد دفاعی آنان در درجه اول با هدف بازدارندگی در مقابل حمله است به این صورت که ریسک ها و هزینه ها را برای آمریکایی ها افزایش دهند.

آن ها به جای تمرکز بر کاهش دادن هزینه های احتمالی برای ایران، به دنبال این هستند که تا جای ممکن و در کمترین زمان، تلفات زیادی از آمریکایی ها بگیرند. هدف از این اقدام، وارد آوردن ضربه روانی گسترده به آمریکایی هاست تا از تمایل به ادامه جنگ، منصرف شوند.

این راهبرد، بر شکست دادن مستقیم آمریکا متمرکز نیست بلکه به جای آن به دنبال افزایش هزینه های سیاسی پیروزی تا حدی است که برای آمریکایی ها قابل تحمل نباشد.

در ادامه این مطلب می خوانیم: «آمریکا به خوبی با توانایی های نظامی غیرمتعارف ایران آشناست. پس از جنگ نفتکش ها در دهه 80 [میلادی] که ناوهای آمریکایی و ایرانی بارها در خلیج فارس با یکدیگر درگیر شدند، نیروی دریایی سپاه پاسداران و نیروی دریایی ارتش ایران قابلیت های خود را به سمت جنگ های نامتقارن تغییر داده و بر روی قایق های کوچک و تندرو و زیردریایی های اینچنینی، سرمایه گذاری کردند؛ درست مانند کاری که چریک ها دربرابر ارتش های مستقر انجام می دهند.»

هافینگتون پست به شبیه سازی جنگ ایران و آمریکا در خلیج فارس توسط پنتاگون اشاره کرده و می افزاید: «در سال 2002، پنتاگون 250 میلیون دالر برای یک رزمایش نظامی هزینه کرد. این رزمایش، برای پیش بینی شرایطی بود که ناوهای آمریکایی با یک تهاجم هماهنگ از سوی ایرانی ها در خلیج فارس مواجه شوند؛ تهاجمی با استفاده از قایق ها تندرو و حملات موشکی.

نتایج این تمرین نظامی آنچنان ویرانگر بود که رزمایش به حالت تعلیق در آمد و مولفه هایی که از پیروزی آمریکا اطمینان می دانند به صورت جنجالی تغییر کرد: ایرانی ها هر 16 ناو آمریکایی از جمله یک ناو هواپیمابر را غرق کردند.»

در ادامه این گزارش به قدرت موشکی ایران اشاره شده که در خاورمیانه [غرب آسیا] بی همتاست و می تواند هر پایگاه نظامی آمریکایی در منطقه را هدف قرار دهد.

هافینگتون پست می افزاید: «ایران می تواند شبه نظامیان شیعه عراق را بر آن دارد که حملات خود علیه نظامیان آمریکا را از سر گیرند. این کشور همچنین قادر است نظامیان آمریکایی در سوریه را هدف قرار دهد یا صدها پایگاه نظامی آمریکا در منطقه از اردن و کویت گرفته تا افغانستان را بزند.

هدف ایران این خواهد بود که نظامیان و اهداف آمریکایی در منطقه و احتمالا فراتر از آن، احساس ناامنی کنند بدون توجه به اینکه این اهداف چه میزان از خط مقدم نبرد فاصله دارند.

اما راهبرد دفاعی ایران به کشتار در عرصه نظامی محدود نمی شود. تهران با بستن موقت تنگه هرمز –یک گذرگاه دریایی استراتژیک که تقریبا 30 درصد نفت جهان از آن عبور می کند– می تواند تاثیر مخرب بزرگی بر اقتصاد جهان بگذارد.

راهبرد نامتقارن ایران به احتمال زیاد شامل حملات سایبری نیز خواهد بود. ایران از قبل به عنوان یکی از دارندگان پیچیده ترین ارتش های سایبری جهان شناخته شده و آمادگی خود را در حملات سایبری به آمریکا نشان داده است؛ حملاتی که در واکنش به حملات سایبری آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هسته ای این کشور انجام شد.»

در بخش های انتهایی این یادداشت بار دیگر تاکید شده که بزرگترین قوت ایران و ضعف آمریکا در یک چیز است: حساسیت افکار عمومی نسبت به تلفات.

هافینگتون پست تاکید کرده که اگر جنگی آغاز شود، هزاران آمریکایی کشته خواهند شد و به همین علت دولت های اوباما و بوش از رویارویی نظامی با ایران خودداری کردند.

این پایگاه آمریکایی در نهایت می نویسد بهترین راه برای پیروزی ترامپ در جنگ احتمالی با ایران این است که جنگی را آغاز نکند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟