هاآرتص: ترامپ سوریه را به ایران و روسیه تقدیم کرد

  • انتشار: ۱ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 26858

پایگاه هاآرتص در مطلبی تحلیلی با اشاره به توقف پشتیبانی سازمان سیا از برخی از گروه‌های تروریستی در سوریه نوشت که دونالد ترامپ با این اقدام سوریه را به صورت رسمی تقدیم ایران و روسیه کرد.

به گزارش پایگاه «هاآرتص» رژیم صهیونیستی در مطلبی تحلیلی با اشاره به تصمیم اخیر دولت آمریکا و سازمان سیا مبنی بر توقف پشتیبانی نظامی از برخی از گروه‌های تروریسیتی در سوریه نوشت: دونالد ترامپ به صورت رسمی سوریه را تقدیم ایران و روسیه کرد.

نویسنده با بیان اینکه دیگر نمی‌توان گفت که دونالد ترامپ در سیاست‎هایش به ویژه در خصوص سوریه تناقض دارد می‌افزاید: پیش از این دونالد ترامپ بار‌ها در دوران کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود که واشنگتن باید سیاست سرنگونی حکومت‌ها را کنار بگذارد؛ اشاره ترامپ به دولت سوریه بود که سرنگونی آن اولویت سیاست دولت اوباما در خاورمیانه بود.

وی با این حال تأکید می‌کند که خود گروه‌های ترویستی نیز ماه‌هاست که فهمیده‌اند آمریکا آن‌ها را به عنوان نیروی تعیین‌کننده نمی‌بیند که ارزش سرمایه‌گذاری و پشتیبانی نظامی و سیاسی داشته باشد، به ویژه پس از آزادسازی شهر حلب که مشخص بود نقطه عطفی هم در تحولات میدانی و هم در تحولات سیاسی سوریه است.

این واقعیت که پشتیبانی از گروه‌های ضد دولت سوریه نتایج چشمگیری نخواهد داشت حتی دولت پیشین آمریکا را متقاعد کرد تا پشتیبانی مالی و نظامی از عناصر ضد دولت سوریه را کاهش دهد و تحت هیچ شرایطی نیروی نظامی آمریکا را به سوریه اعزام نکند؛ در واقع حمله موشکی دولت ترامپ به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را باید پایان دخالت نظامی آمریکا در سوریه در نظر گرفت.

نگارنده در ادامه می‌نویسد: درست است نیرو‌های آمریکایی همچنان با حمایت از نیرو‌های کُرد سوریه به مبارز به گروه داعش در سوریه ادامه خواهند داد، اما مسئولیت نحوه برقراری امنیت و ثبات مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه، ایجاد مناطق کاهش تنش در مناطق دیگر سوریه و بالاتر از همه در دست‌گرفتن فرآیند سیاسی سوریه همه به صورت رسمی به ایران و روسیه واگذار شده‌است.

در بخش دیگری از نوشته «هاآرتص» با اشاره به روند تحولات سوریه پس از این تصمیم دولت ترامپ و اینکه به احتمال زیاد کشور‌های حوزه خلیج‌فارس همچنان به پشتیبانی از گروه‌های تروریست تحت حمایت خود ادامه خواهند داد می‌افزاید: خطرناک‌ترین حالت ممکن از تعارض منافع کشور‌های مختلف در سوریه افزایش تنش بین آنکارا و واشنگتن است؛ هفته گذشته خبرگزاری «آناتولی» خبرگزاری رسمی دولت ترکیه نقشه محل دقیق پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال سوریه را منتشر کرد که خشم آمریکا و و کشور‌های عضو سازمان ناتو را برانگیخت، چرا که پیش از این هیچ کشور عضو سازمان ناتو اسرار نظامی دیگر کشور‌های عضو را فاش نکرده بود، افشای مکان نیرو‌های نظامی در سوریه آن‌ها را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

نویسنده مطلب «هاآرتص» دلیل اصلی این افشاگری ترکیه را ناراحتی عمیق ترکیه از پشتیبانی تسلیحاتی آمریکا از نیرو‌های کُرد سوریه می‌داند، سفیر ترکیه در واشنگتن اخیرا اقدام آمریکا در اختیارقراردادن سلاح‌های پیشرفته به نیرو‌های کُرد سوریه را «اشتباهی راهبردی» نامید؛ ترس اصلی آنکارا از تجهیز نیرو‌های کُرد با سلاح‌های پیشرفته این است که پس از شکست داعش در سوریه نیرو‌های کُرد از این سلاح‌ها علیه نیرو‌های ترکیه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حمایت آمریکا از نیرو‌های کُرد در سوریه همیشگی نخواهد بود و بسته به شرایط تغییر خواهد کرد و از آنجایی که آمریکا ترکیه را علی‌رغم تنش‌های موجود متحدی مهمتر از کُرد‌های سوریه می‌داند می‌افزاید: در روند تحولات منطقه نیرو‌های کُرد سوریه به دنبال متحدی مطمئن‌تر و قابل‌اعتمادتر خواهند بود؛ هرگز نباید این امکان را از نظر دور کنیم که روزی نیرو‌های کُرد به سمت ایران چرخش کنند چرا که با حمایت ایران و روسیه می‌توانند در تحولات آتی سوریه و ساخت قدرت آن جایگاهی داشته باشند.

هاآرتص در پایان می‌نویسد که هم‌اکنون در تحولات سوریه تمام نگاه‌ها به اقدامات و سیاست‌های ایران و روسیه است چرا که پس از این تمام ابتکار عمل در سوریه در دست این دو کشور است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟