نی: رئیس جمهور باید از رسانه های داخلی عذرخواهی کند

  • انتشار: ۲۲ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 20707

نهاد حمایت کننده‌ی رسانه‌ی آزاد افغانستان (نی) پس از آنکه رییس جمهور غنی در یک نشست خبری به پرسش خبرنگاران رسانه‌های داخلی پاسخ نداد، گفت که آقای غنی باید به خاطر این برخوردش پوزش بخواهد.

مجیب خلوتگر، رییس اجرایی نهاد نی به تلویزیون ۱ گفته است که زمانی که رییس جمهوری یک خبرنگار را از پرسیدن سوال منع می‌کند، پس او به قانون‌های نافذ‌ه‌‌ی کشور مانند قانون اساسی و قانون رسانه‌ها ایمان ندارد.

به گفته‌ی آقای خلوتگر، رییس جمهوری حتا به قانون حق دسترسی به اطلاعات که خودش امضا و توشیح کرده است، باور ندارد.

اما ارگ ریاست جمهوری تاکید دارد که حکومت وحدت ملی به آزادی بیان متعهد است و باید رسانه‌ها با حکومت همکار باشند.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در فیسبوکش نوشته است: “حکومت وحدت ملی مطابق به مواد قانون اساسی کشور، آزادی بیان را مصون از هرگونه تعرض و بهبود فعالیت‌ها در این عرصه را از مسوولیت‌های اساسی خود می‌داند.”

رییس جمهور غنی روز یکشنبه (۲۰حمل) در یک نشست خبری در ارگ ریاست جمهوری ظاهر شد و پیرامون سفر اخیرش به آسترالیا، اندونزی و سنگاپور صحبت کرد.

هنگامی که خبرنگاران رسانه‌های داخلی خواستند از آقای غنی سوال‌های خارج از سفرش بپرسند، رییس جمهوری به آنان اجازه‌ی پرسش را نداد، اما برخلاف به سوال خبرنگار یک رسانه‌های بیرونی که به سفرش ربطی نداشت، جواب داد.

این برخورد سبب واکنش تند جامعه‌ی رسانه‌ای کشور و نهاهای حامی رسانه‌ها شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان روز گذشته در واکنش به این برخورد رییس جمهوری، آن را “غیر قابل قبول” و “به شدت نگران کننده” خواند.

اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان قانون حق دسترسی به اطلاعات در ماه قوس سال ۱۳۹۳ توشیح کرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟