نیکلاس کی: در مورد خروج نیروهای ناتو از افغانستان نباید عجله شود

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 87459

نیکلاس کی، نماینده پیشین غیر نظامی ناتو در افغانستان گفت: تا زمانی‌که طالبان واقعا خواستار صلح نباشند، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان اشتباه بزرگی خواهد بود.

کی اظهار داشت: در مورد خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان نباید عجله شود. وی درباره توافق آمریکا و طالبان نیز گفت: این توافقنامه مشروط است و اگر طالبان به تعهدات خود عمل نکنند، هیچ توافقی در کار نخواهد بود.

به گفته وی، موضوع اصلی این است که طالبان در عمل تعهدات خود را انجام دهد؛ یکی از توافقات کاهش خشونت‌ها است، اما حقیقت چیزی است که طالبان تاکنون این توافق خود را عملی نکرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به استقبال جهانی از اعلام آتش‌بس طالبان در روزهای عید، این گروه پس از ختم سه روز عید فطر دوباره حملاتشان بر نیروهای امنیتی افغانستان را آغاز کرده‌اند.

نماینده پیشین غیر نظامی ناتو در افغانستان افزود: این درست است که طالبان حملات بزرگی را بر نیروهای ائتلاف و شهرهای بزرگ افغانستان انجام نداده‌اند؛ اما این گروه بیرون از شهرها کشتار نیروهای امنیتی و مردم افغانستان را به شدت ادامه داده‌اند.

وی تاکید کرد: هرگاه آمریکا پیش از تقسیم اوقات تعیین شده نیروهای خود را از افغانستان خارج کند، طالبان به حملات خود شدت بیشتری خواهند داد.

به گفته وی، تلاش‌های زیادی انجام شده و در حال اجرا است که برای اعتماد سازی تبادل زندان تسریع شود؛ اما از سوی دیگر گفتگوهای بین‌الافغانی هم باید آغاز شود.

کی تاکید کرد: تا زمانی‌که توافق همه جانبه میان حکومت افغانستان و طالبان انجام نشود، نیروهای آمریکایی و ناتو نباید از این کشور خارج شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟