نیویورک تایمز: ارتش افغانستان ماموریت بسیار مشکلی برای مقابله با داعش دارد

  • انتشار: ۵ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 34876

تحرکات داعش در مناطق شرقی و شمالی کشور باعث شده است که بسیاری از کارشناسان در این باره ابراز نگرانی کنند، یک رسانه ی خارجی در مورد افزایش حضور داعش در افغانستان نوشته است که نیروهای دفاعی در مقابله با داعش ماموریتی بسیار سخت دارند.

روزنامه نیویورک تایمز با طرح این موضوع در مطلبی راجع به فعالیت گروه داعش در افغانستان نوشته که خطوط دفاعی در مقابل این گروه استحکام لازم را ندارد. این روزنامه از قول فرماندهان امریکایی نوشته که داعش به جذب جنگجویان تازه پرداخته و توانایی تحرک و جابجایی نیروهای آنها از یک منطقه به منطقه دیگر یکی از مشکلات مقابله با آنان است.

این رسانه آمریکایی نوشته است که مقابله با گروه داعش در افغانستان برای نیروهای بین المللی و قوای دولتی مأموریتی دشوار است.

این روزنامه در حالی با بررسی وضعیت این گروه در افغانستان تحلیل خویش را به رشته تحریر در آورده است که یک تروریست نوجوان این گروه صبح روز گذشته در یک حمله انتحاری در منطقه شش درک کابل باعث کشته شدن 8 تن شد.

در همین حال و براساس گزارش های خبری منتشر شده ارتش در روزهای اخیر حملات خود را ضد گروه تروریستی داعش در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار شدت بخشیده است .به گفته مقامات نظامی تا پاک سازی کامل این ولایت از عناصر داعش این عملیات ادامه خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که علاوه بر کشورهای غربی مانند آمریکا و انگلیس، بعضی از کشورهای منطقه نیز در افزایش فعالیت های این گروه در افغانستان نقش پررنگی را ایفا می کند.

در ایجاد و تقویت گروه های تروریستی و افراط گرا در افغانستان بخصوص در ولایت ننگرهار نباید نقش سعودی را نادیده گرفت .این کشور از ده ها سال پیش با ایجاد مدارس مذهبی در پاکستان که بیش از 20 هزار مدرسه است کارتربیت عناصر افراط گرا و فرقه گرا را رسما آغاز کرد. وهابیت عامل و ایدئولوگ این گروهها تلقی می شود و آل سعود نیز پشتوانه مالی آنها را برعهده دارد.

در اين باره “نوام چامسکی” نظریه پرداز برجسته آمریکایی مي گويد  “عربستان عامل کمکهای مالی به گروههای تروریستی است و ایدیالوژی وهابیت نیز از دلایل کانون افراط گرا بودن آن دولت است .مساجد ،روحانیون ،مدارس و حوزه های دینی دیدگاههای افراطی وهابیون را در تمام مناطق تحت نفوذ عربستان گسترش می دهند.”

در همین راستا عربستان درحال ساخت دانشگاه اسلامی در ولایت ننگرهار با هزینه ای بالغ بر 500 میلیون دالر است . به دلیل فشار های آمریکا بر پاکستان برای کنترل مدارس مذهبی ،وهابیون و رژیم سعودی در حال توسعه مدارس و موسسات مذهبی خود در افغانستان نیز هستند و به دلیل همجواری ولایت ننگرهار با پاکستان ساخت بزرگترین دانشگاه اسلامی عربستان در این ولایت قابل توجه و تامل است .به همین دلیل بسیاری از علما و محافل سیاسی در افغانستان در مورد پیامدهای احداث این دانشگاه در ننگرهار هشدار داده اند.اکنون برای محافل غربی نیز کاملا آشکار شده است که عامل و حامی و ایدئولوگ گروههای تروریستی بخصوص داعش عربستان و وهابیون هستند.

در اين خصوص پروفسور” سوزانه شرودر” رئیس مرکز تحقیقات اسلامی فرانکفورت آلمان نيز با اشاره به آثار مخرب سياست سعودي ها ، مي گويد :  “عربستان به صدور ایدیالوژی وهابیت مشغول است و در بخش های کلی ،این همان ایدیالوژی گروه تروریستی داعش است ”

اما آمریکا به دلیل همکاری با عربستان سعودی نه تنها آن را نادیده می گیرد بلکه به شکل حساب شده در صدد مدیریت آن است تا همچنان گروههای افراط گرای مذهبی به عنوان بازوی عملیاتی آنها در مناطق مختلف عمل نماید .

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟