نیوزویک: تلاش رئیس فیسبوک برای کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا

  • انتشار: ۱۶ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 28365

مارک زاکربرگ در ادامه جاه‌طلبی‌هایش قصد دارد با بهره‌گیری از آشفته‌بازار سیاسی واشنگتن، جوان‌ترین رئیس‌جمهور ایالات متحده شود. به همین دلیل سفرهای ایالتی و تبلیغات انتخاباتی‌اش را بسیار زودتر از سایر نامزدهای احتمالی دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آغاز کرده است. اما راز این شروع زودهنگام چیست؟

نیوزویک این هفته در گزارشی به سفرهای ایالتی و تورهای سیاسی ماه جولای موسس و مدیر فیسبوک و اظهارنظرهایش درباره سیاست‌های تغییرات آب‌وهوایی و همچنین حمله به ترامپ پرداخته است و چنین نتیجه‌گیری کرده که همه اینها در کنار گردآوردن شاخص‌ترین مشاوران راهبردی معاصر کارزارهای انتخاباتی آمریکا در اتاق مدیریت فیسبوک می‌تواند به معنای تمایل او به نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ باشد.

زاکربرگ ماه مه ۲۰۱۷ در سخنرانی‌اش در دانشگاه هاروارد کاملا ژست باراک اوباما را به خود گرفته بود و موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم او در یک دوره دانشگاهی شرکت کرده تحت این عنوان: «چگونه می‌توان باراک اوباما را بازتولید کرد؟ »

بر اساس این گزارش، زاکربرگ ابتدا سراغ «دیوید پلاف» مدیر کارزار انتخاباتی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۸ و «کن میلمان» مشاور کارزار انتخاباتی جورج بوش در سال ۲۰۰۴ رفت. هر دوی این استراتژیست‌ها موفق شده بودند رئیس خود را به ریاست‌جمهوری برسانند.

سپس آقای زاکربرگ ایمی دادلی مشاور سابق سناتور «تیم کین» و «بن لابولت» مشاور مطبوعاتی سابق اوباما را هم به تیم خود اضافه کرد. اما آخرین همکاری وی، پرسروصداترین بود؛ «جوئل بننسون»، رئیس تیم راهبردی کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری پارسال. او ظاهرا قرار است تحت نام «گروه راهبردی بننسون» برای موسسه خیریه همسر زاکربرگ نقش مشاور را ایفا کند. این موسسه خیریه که به سبک موسسه خیریه بیل‌گیتس مالک مایکروسافت و همسرش تاسیس شده، روی موضوعاتی مانند اصلاحات در قوه‌قضائیه و مشکلات آموزشی در آمریکا، خانه‌دارشدن شهروندان و عدالت قضایی کار می‌کند. نیوزویک طبیعتا گردآوردن این همه استراتژیست زیر سقف فیسبوک را در راستای ایجاد یک کارزار انتخاباتی بزرگ برای سال ۲۰۲۰ می‌داند.

اما به نظر نمی‌رسد این نشریه برخط آمریکایی راز اصلی تقلای ناگهانی این جوان ۳۳ ساله یهودی برای رسیدن به کاخ سفید را گفته باشد. حقیقت این است که زاکربرگ که در افکار عمومی آمریکا به عنوان «رئیس‌جمهور فیسبوکی» شناخته می‌شود، به استیضاح و برکناری محتمل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی چشم طمع دوخته است. به همین دلیل برخلاف نزدیکی همیشگی‌اش به حزب دموکرات و با اینکه رئیس راهبردی تیم هیلاری برای انتخابات پارسال را به همراه یک  دو چهره دموکرات دیگر در مجموعه فیسبوک استخدام کرده است اما نزدیک‌ترین هدفش شرکت در مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ نیست. او احتمالا الگوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور جدید فرانسه را مدنظر دارد تا به عنوان یک چهره سلبریتی مستقل و غیرحزبی وارد کاخ سفید شود و به همین دلیل رابطه بسیار نزدیکی با پدرخوانده‌های حزب جمهوری‌خواه برقرار کرده است. ارتباطات تنگاتنگ او از یکسو با سازمان سیا و از سوی دیگر با مقامات دولتی چین نیز از این طریق برقرار شده‌ است.

فیسبوک در حال حاضر به مرز ۲ میلیارد کاربر فعال در جهان رسیده است که البته گفته می‌شود تنها نیمی از آنها اشخاص حقیقی هستند. در آمریکا نیز فیسبوک به مرز ۲۰۰ میلیون کاربر حقیقی رسیده است. با چنین پشتوانه‌ای، زاکربرگ بحران مدیریت کاخ سفید در دوران ترامپ را به چشم یک فرصت بزرگ می‌نگرد. ترامپ تنها ۶ ماه پس از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش چنان آشفته‌بازاری در عرصه سیاست داخلی و خارجی آمریکا به راه انداخته که به دستور دولت سایه واشنگتن، جمهوری‌خواهان کنگره مجبور به ائتلاف با دموکرات‌ها برای مهار ترامپ شدند. تغییر پست‌های یک ماه اخیر در دفتر ریاست‌جمهوری که به کودتای مک کین و گراهام در کاخ سفید تعبیر شد و همچنین افزایش تحریم روسیه به موازات تشدید تحریم‌های ایران و کوریای‌شمالی به معنای بی‌دفاع بودن ترامپ مقابل خواست حاکمیت سیاسی آمریکاست.

بنابراین استیضاح ترامپ دیگر یک موضوع فانتزی محسوب نمی‌شود. در این صورت زاکربرگ بخوبی می‌داند که مایک پنس، ضعیف‌ترین و بی‌اختیار‌ترین معاون رئیس‌جمهور آمریکا طی دهه‌های اخیر نمی‌تواند برای ۲ تا ۳ سال باقیمانده از دوره ریاستی فعلی در کاخ سفید به تنهایی بار ریاست‌جمهوری را بر دوش بکشد. ضمنا ائتلاف جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره برای استیضاح احتمالی ترامپ راه را برای ورود شخصیت‌های غیرحزبی به کابینه پساترامپ که مورد اعتماد هر دو طرف باشند باز خواهد کرد، چرا که نخستین شرط ائتلاف مزبور بین ۲ حزب بزرگ برای خلاص شدن از شر دیوانه نیویورکی فعلی، خنثی بودن کابینه از نظر گرایش سیاسی خواهد بود. در این صورت پنس می‌تواند با توصیه لابی‌های صهیونیستی کنگره که هر دو حزب را تغذیه می‌کنند، پسر خوب آنها مارک زاکربرگ را به عنوان یک چهره مجازی محبوب در آمریکا و جهان و به عنوان نماد نوگرایی سیاسی در واشنگتن به عنوان معاون خود برگزیند.

اما حتی اگر چنین نشود و «زاک» تنها به سمت مشاورت رئیس‌جمهور پنس برسد، باز هم بخش اعظم مسیر رسیدن به کاخ سفید را پیموده است، چرا که می‌تواند با استفاده از آرای نسل‌های دیجیتالی ینگه دنیا (که به ۲ نسل اخیر این کشور اطلاق می‌شود) و بهره‌گیری از لابی‌های سیاسی وارد کارزار انتخابات ۲۰۲۰ شود. این در حالی است که درست مانند آنچه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه رخ داد، در آمریکا نیز اعتماد به ۲ حزب اصلی سیاسی در حال افول است و جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها دچار قحط‌الرجال حقیقی شده‌اند. وقتی مهم‌ترین گزینه جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۳ سال و نیم بعد هنوز سناتور تد کروز، نامزد سوخته سازمان سیا در دور گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری و گزینه مطلوب دموکرات‌ها نیز «دیوال پاتریک»، فرماندار سابق ماساچوست باشد، چرا نباید زاک که پول و افکار عمومی و حمایت دولت سایه را یکجا دارد، به فکر نشستن پشت میز اتاق بیضی نباشد؟

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟