نیروهای فاطمیون سوریه خطرناک تر هستند یا روزنامه 8 صبح؟

  • انتشار: ۳۰ قوس ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 11861
فاطمیون

 

اجلاس مقامات کشورهای جهان در نیویورک که با موضوع بررسی صلح در سوریه انجام گرفت، نهایتا با اجماع همه کشورها در تروریستی دانستن دو گروه داعش و النصره و عد امکان حضور این گروهها در گفتگوهای صلح پایان یافت ..

هرچند که گروه های تروریستی دیگری هم در سوریه فعال هستند که با اعمال فشار از سوی حکومت تروریست پرور سعودی، در این اجلاس، به عنوان گروههای تروریست معرفی نشدند و بررسی وضعیت آنها به موقعیت دیگری موکول شد، اما اجماع جامعه جهانی در تروریست دانستن النصره و داعش، نشان از میزان خطرانگیز بودن این دو گروه برای جهانیان دارد.

بر اساس آمار های اعلام شده، دهها هزار جنگجوی خارجی و غیر سوری، در صفوف نظامی داعش و النصره حضور دارند. حضور این همه تروریست خطرناک و آب دیده شدن آنها در میدان های جنگ، برای امنیت آینده بشر قطعا خطرناک است.

از شاخصه های دو گره تروریستی النصره و داعش این است که این گروهها، رویکرد تهاجمی داشته و هماره به عنوان حمله کننده به سایر گروهها و اقاشر مردم مطرح هستند. این گروهها علی رغم اختلاف نظرهای اندکی که به لحاظ مبانی ایدئولوژیکی دارند، برای تفکری می جنگند که در نهایت، باید به فتح جهان و کشتن تمام مخالفین منجر شود. به عبارت دیگر، اعضای این گروهها در وهله اول مورد تهاجم قرار نگرفته اند تا در وضعیت دفاعی قرار داشته باشند، بلکه مشخصا با تمسک به یک تفکر افراطی، به همه مخالفین و همه نماد های دینی و مذهبی دیگران حمله می کنند.

مشخصه دیگر این گروهها این است که اعضای آنها، به صورت سازمان یافته، در تمام عمرشان جنگجو هستند و برای حصول به اهدافی خاص، از شیوه های صرفا نظامی بهره می گیرند و باید اذعان داشت که هیچ چشم اندازی نیز مبنی بر پایان یافتن شرایط جنگی از سوی این افراد، قابل تصور نیست.

بر اساس آمارهایی که گاه و بیگاه از جنگجوهای خارجی این گروه های تروریستی منتشر می شود، متاسفانه نام کشور افغانستان نیز به عنوان سرزمینی که از اتباع آن، افرادی در میان این گرهها حضور دارند به چشم می خورد. این افراد غیر از کسانی هستند که در داخل کشور، با داعش یا الفاعده بیعت کرده و همکاری دارند.

هرچند به طور دقیق معلوم نیست که چند نفر جنگجوی افغانستانی در قالب گروه های تروریستی در سوریه حضور دارند، اما صرف حضور این افراد و داشتن تفکر افراطی منطبق با رویکرد های داعش و النصره، یقینا برای آینده افغانستان بسیار خطرناک خواهد بود.

داعش، هم اکنون نه یک خطر بالقوه که یک خطر باالفعل در افغانستان است. داعش بخش هایی از کشور را در کنترل خود دارد و جلال آباد را به عنوان پایتخت ولایت خراسان داعش اعلام کرده و به صورت علنی،، عضو گیری دارد.

خطر افراطی گری و تروریسم که سالها دامنگیر مردم افغانستان بوده، هنوز هم مشکل اول مردم سرزمین ماست، اما ظاهرا عده ای بیخبر از دنیا، این مساله مهم را از یاد برده اند و یا عمدا خود را به فراموشی زده و تلاش می کنند تا تصور خطرهای بالقوه در آینده های نا معلوم را برای مردم گوشزد نمایند.

روزنامه 8 صبح در آخرین شماره خود، با انتشار مقاله ای تحت عنوان «خطر بازگشت فاطمیون از سوریه» به مساله حضور نیروهای شیعه افغانستانی در سوریه پرداخته و خیال پردازی های خود را بدون توجه به واقعیت های میدانی و عینی جامعه، به عنوان پیش بینی امنیتی ارائه نموئه است.

نویسنده مقاله، مشخصا از نیروهای لشکر فاطمیون که متشکل از نیروهای رزمی شیعه مذهب افغانستانی هستند و در حفاظت از اعتقادات دینی خود در سوریه حضور دارند، به عنوان خطری برای تهدید امنیت افغانستان در آینده یاده کرده است.

وی، این رزمندگان را با عرب هایی که در دوران جهاد به افغانستاان آمدند تا در کنار مجاهدین با ارتش شوروی مبارزه کنند مقایسه کرده و اینگونه وانمود نموده است که نیروهای فاطمیون نیز پس از بارگشت به افغانستان خطر بالقوه برای کشور می باشند.

هرچند که رویکرد ضد ارزشی روزنامه 8 صبح هماره مورد توجه مخاطبین بوده، اما نویسنده این روزنامه، به حداقل فاکتورهای واقعیات موجود در جنگ سوریه هم توجهی نکرده و با پنهان نمودن حقایق و یک مغالطه مضحک، تلاش کرده تا فاطمیون را خطرناک نشان دهد.

در پاسخ به مطالب منتشر شده در 8صبح، یاداوری چند نکته ضروری به نظر می رسد:

همانگونه که گفته شد، در دو طرف جنگ سوریه، نیروهای خارجی فروانی وجود دارند که در میان آنها، نیروهای افغانستانی نیز دیده میشوند، اما گروهی که که از نظر جامعه جهانی محکوم بوده و دارای تفکرات خطرناک برای امنیت جهان هستند و رویکرد افراطی دارند و دست برقضا، در حالت تهاجمی نیز هستند، گروههای تروریستی داعش و النصره می باشند نه نیروهای رزمی ای که فاطمیون در کنار آنها قرار دارند.
حقیقت این است که فاطمون در کنار نیروهای حزب الله و بخشی از شیعیان پاکستانی و عراقی، در حال دفاع از نمادهای مهم مذهبی و دینی خود بوده و هیچگاه به عنوان نیروهای مهاجمی که بدون دلیل موجه وارد سوریه شده باشند، شناخته نشده اند. از سوی دیگر، هیچ فرد، کشور و یا سازمان معتبری، رویکرد فکری فاطمیون را افراطی و نزدیک به جریان های تروریستی قلمداد نکرده و از این زاویه، پیش بینی خطر محتملی از سوی این گروهها صورت نگرفته است.

نیروهای فاطمیون بر اساس اطلاعاتی که موجود است، زمانی پای در سوریه گذاشتند که جریانهای تکفیری و تروریستی، به فاصله صدمتری حر مطهر حضرت زینب سلام الله علیها دختر امیر مومنان رسیده بودند و با تصرف محله سیده زینب دمشق، توسط تکفیریها، یقینا در اولین اقدام، حرم این بانوی بزرگ اسلام با خاک یکسان و نسبت به پیکر مطهر ایشان اسائه ادب صورت می گرفت.

به راستی، کدام وجدان بیدار و آزاده ای به خود اجازه می دهد که یکی از مهترین نمادهای مذهبی شیعیان در معرض خطر تهاجم گروههای تروریستی باشد و اقدامی برای رفع این خطر صورت نگیرد؟

از سوی دیگر، جنایت های بیشمار گروههای تروریستی در سوریه و عراق و نسل کشی های مکرر و وحشیانه این افراد بر هیچ کسی پوشیده نیست. آیا به راستی می توان در مقابل این همه ددمنشی سکوت کرد و هیچ اقدامی برای دفاع از مظلومانی که فریاد مظلومیت شان، گوش فلک را کر کرده بود انجام نداد؟ که اگر اقدامی صورت نمی گرفت، بر اساس فرمایش نبی مکرم اسلام، نباید خود را مسلمان بنامیم.

بنابراین، فاطمیون هم همانند سایر مدافعین در سوریه، بر اساس باورهای دینی و اسلامی خود و برای دفاع از مظلوم و نمادهای مذهبی خود به سوریه رفته اند و این منطق، در هیچ جایی از جهان ، نکوهیده نیست.

فاطمیون در صورتی می توانستند نیروهایی خطرناک قلمداد شوند که اعمال تروریستی و خلاف حقوق بشری از آنها سر زده باشد یا به عنوان یک نیروهای مهاجم، به عده ای مظلوم حمله کرده باشند که هیچ یک از این موارد در مورد فاطمیون صدق نمی کند.

 

نیروهای فاطمیون متشکل از نیروهای شیعه مذهب افغانستانی هستند که به لحاظ باورهای دینی و اعتقادی، تفاوت های اساسی با جریان های سلفی و تکفیری دارند. در هیچ جای جهان، هیچ گروه شیعه ای، به عنوان یک گروه افراطی که از طریق انتحار و کشتارهای وسیع، خواهان رسیدن به اهداف خود باشد، شناخته نمی شود.
همه صاحبان خرد می دانند که ثبت حزب شیعی حزب الله لبنان توسط آمریکا در میان گروههای تروریستی هم نه به دلیل تروریست بودن این گروه که در سایه حمایت بی چون و چرای آمریکا از اسراییل صورت گرفته و تحت تاثیر لابی های صهیونسیتی، یکی از مقاوم ترین جریانهای انقلابی که فقط به دفاع از خود در مقابل اسراییل مشغول بود، فقط از نظر آمریکا و اسراییل و نه سایر کشورهای جهان یک جریان تروریستی شناخته شده است. و الا همه ازاد اندیشان جهان، حزب الله را یک گروه قهرمان مدافع حقوق بشر و حقوق مظلومان می دانند.

سوگمندانه باید گفت که تمامی جریانهای تروریستی دنیا بدون هیچ استثنایی، الهام گرفته از فرقه ضاله وهابیت هستند که خود را منتسب به برادران بزرگوار اهل سنت و جماعت ما می دانند.

هرچند که پیروان واقعی سنت نبی مکرم اسلام و مذاهب اربعه اهل سنت، از هر تفکر افراطی و تروریستی مبرا هستند، اما این حقیقت را نمیتوان انکار کرد که زیر ساخت های حرکت به سوی افراطی گری، در میان مذاهب اهل سنت، بسیار فراهم تر است.

در افغانستان و در هیچ جای دیگر دنیا، تا کنون هیچ شیعه ای عملیات انتحاری انجام نداده، حال آنکه بارها و بارها، شیعیان مورد حملات انتحاری قرار گرفته اند.

پس نویسنده روزنامه 8 صبح با چه عقل و منطقی، نیروهای شیعه فاطمیون را که فقط به خاطر دفاع از معتقدات و باورهای خود پای به میدان دفاع گذاشته اند، و هیچ انگیزه ای برای انجام اعمال افراطی ندارند، خطرناک توصیف کرده است؟

 

3.       همان گونه که گفته شد، نیروهای داعش و النصره، و افغانستانی های حاضر در این گروهها، کسانی هستند که با تکیه بر یک ایدئولوژی سلفی و تند رو، و با اعتقاد به یک سیستم جهان وطنی، در قالب یک نیروی مهاجم پای در رکاب جنگ گذاشته و جنگ را یک رسالت دائم العمر برای خود می دانند. از همینرو، هیچ چشم اندازی برای کنار گذاشتن اسلحه توسط این افراد قابل مشاهده نیست و اینجاست که خطر، برای همه جهانیان قابل لمس میشود.

این جنگجوها، زمانی که به کشورهای خود بر میگردند، هنوز هم جنگ برای ایجاد حکومت هماهنگ با نظام خلافتی خود را واجب می دانند و برای نیل به مقصود، از هیج کوششی فروگذار نمی کنند.

این افراد، تا آخر عمر جنگجو می مانند و همین جنگجو بودنشان در کنار مهاجم بودن آنها، منشأ خطرات فراوان خواهد بود.

اما در این سوی سکه، نیروهای فاطمیون، فقط به قصد دفاع از مقدسات خود برای مقابله با همین جریانهای سلفی و تکفیری ـ تروریستی پای در میدان جنگ گذاشته اند و به محض رفع این انگیزه، دلایل ادامه جنگ هم خود بخود مرتفع میشود.

نیروهای فاطمیون، جنگجویانی برای همه فصول نیستند. آنها تروریست هایی نیستند که برای ایحاد رعب و نا امنی در دل مخالفین تربیت شده باشند و قرار باشد که تا آخر عمرشان، این کار را حرفه خود قرار دهند.

رزمندگان فاطمیون، افرادی معمولی ای هستند که بدون هیچ اجباری و به صورت کاملا داوطلبانه و فقط با هدف حفظ معتقدات خود، به سوریه می روند. این افراد، هیچ آموزشی برای عملیات های تروریستی ندیده اند و هیچ مبنای اعتقادی هم برای کشتن افراد مظلوم و بی گناه ندارند، اما می دانند که باید از مظلوم و از اعتقادات دینی شان باید تا سرحد مرگ دفاع نمایند.

نیروهای فاطمیون، جنگ جوهای حرفه ای هم نیستند که در تمام مدت، در جنگ ها حضور موثر و فعال داشته باشند و بسیاری از آنها، حسب انجام تکلیف شرعی، برای مدت های بسیار کوتاه چند ماهه به سوریه می روند و پس از آن، به زندگی کاملا عادی خود بر می گردند. بنابراین فاطمیون و سایر همرزمان آنها تا زمانی در میدان مبارزه هستند که خطر، امنیت مظلومان و باورهای فکری آنها را تهدید کند ئ با رفع خطر، بازگشت به زندگی عادی، از قطعیات این نیروهاست.

حقیقت این است که کسانی برای آینده افغانستان و سایر کشورها خطرناک هستند که قرار است تا آخر عمرشان جنگجوهای تروریست و قاتلان حرفه ای باقی بمانند و چنین افرادی، در جبهه مقابل فاطمیون به وفور یافت میشود و در میان فاطمیون هرگز وجود ندارد.

 

اصلی ترین سوالی که از نویسنده روزنامه 8 صبح میتوان پرسید این است که شما، چرا از وجود نیروهای جنگجوی افغانسستانی در میان النصره و داعش نگران نشده اید و بازگشت آنها به افغانستان را با وجود قدرت یافتن داعش در کشور خطرناک نمی دانید، اما از وجود نیروهای مدافع حرمین در سوریه نگران شده اید؟
صادق باشید. آیا باز هم معامله ای در کار است؟ طرف معامله عربستان است به عنوان بزرگترین کشور حامی تروریزم؟ یا آمریکا که هیچ گاه در ادعای خود مبنی بر مبارزه با ترورزیم صادق نبوده است؟

چرا کوشش می کنید که حقایق را وارونه نشان دهید و بدون اشاره به خطرهای واقعی ای که جامعه ما را تهدید می کند، با مغاطله و فضا سازی، ذهن ها را به سمت خطرهای موهوم و غیر واقعی سوق دهید؟

به راستی، این کار شما همسویی با جریان های افراطی و تروریستی نیست؟

چرا روزنامه 8 صبح از اعزام نیروهاجنگی افغانستانی توسط عربستان به یمن برای جنگیدن علیه مردم این سرزمین که برخی رسانه ها از ان صحبت کرده اند صحبتی به میان نمی اورد و این رویداد را خطری برای اینده کشور نمی داند؟

واقعیت این است که اگر قرار باشد روزنامه 8 صبح، به مغالطه کاری خود ادامه داده و در مسیر مبارزه با ارزشهای دینی، تعمدا به مغفول گذاشتن خطرات واقعی همت گماشته و با عدم معرفی جریان های تروریستی به عنوان خطر اصلی، گروههای مقابل جریان های تروریستی را خطرناک معرفی کند، باید بپذیریم که دچار نفاقی خطرناک برای جامعه ما شده و خطر روزنامه 8 صبح در این صورت، کمتر از خطر داعش و النصره نیست.

 

«سید احمد موسوی مبلغ»

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟