نیروهای امنیت ملی تحت حمایت «سیا» به ارتکاب جنایات جنگی متهم شدند

  • انتشار: ۹ عقرب ۱۳۹۸
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 70505

دیدبان حقوق بشر در گزارش تازه ای، نیروهای قطعات خاص امنیت ملی تحت حمایت سازمان سیا در عملیات شبانه را به کشتن غیرنظامیان و ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده است.

در گزارش دیدبان حقوق بشر از این برخوردهای فراقانونی به عنوان «محاکمه صحرایی» یاد شده و برخی از این تخطی‌ها جرایم جنگی دانسته شده‌است.

گزارش این نهاد نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در حملات شبانه و هوایی طی دو سال اخیر افزایش یافته‌است.

گزارش دیدبان حقوق بشر تحت عنوان «آن‌ها به کسان زیادی شلیک کردند؛ سوء استفاده عملیات شبانه توسط نیروهای افغان مورد حمایت سیا» در ۵۰ صفحه نشر شده و ۱۴ مورد آن از اواخر سال ۲۰۱۷ تا میانه سال ۲۰۱۹ را در بر می‌گیرد.

دیدبان حقوق بشر از امریکا و حکومت افغانستان خواسته که تمام گروه‌های شبه ‌نظامی را که خارج از چارچوب فرماندهی نیروهای امنیتی هستند، فورا منحل و خلع سلاح کرده و با تحقیقات مستقل درباره تمامی اتهامات جرایم جنگی و نقض حقوق بشر همکاری کنند.

بر اساس گزارش این نهاد، واحدهای خاص اداره امنیت ملی موسوم به قطعات ۰۱، ۰۲، ۰۳ و ۰۴ و «نیروی حفاظتی خوست» که در ظاهر تحت ریاست امنیت ملی افغانستان فعالیت می‌کنند، اما به‌گفته دیدبان حقوق بشر، این نیروها تا حد زیاد از سوی سیا استخدام، آموزش، تجهیز و مدیریت می‌شوند در این جنایات دست دارند.

پاتریشیا گروسمن؛ نویسنده گزارش که یکی از مدیران بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر است، گفت: «در عملیات علیه طالبان، سیا نیروهای افغان را قادر ساخته که مرتکب اعمال بی‌رحمانه از جمله محکمه‌های صحرایی و ربودن افراد شوند.»

گروسمن افزود: «مورد بعد از مورد، این نیروها به راحتی به مردم در زندان‌های‌شان شلیک کرده‌‌اند و همه محل را در وحشت حملات شبانه و هوایی بدون تفکیک قرار داده‌اند.»

گزارش دیدبان حقوق براساس مصاحبه با ۳۹ فرد محلی و شاهدان عملیات‌های شبانه در ولایت‌های غزنی، هلمند، کابل، قندهار، ننگرهار، پکتیا، ارزگان، وردک و زابل تهیه شده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر خواستار پرداخت غرامت به غیرنظامیان آسیب‌دیده در نتیجه این حملات‌ها شده‌است.

در این گزارش از حکومت امریکا نیز خواسته شده که در مورد مسؤولیت فرماندهی عملیات‌ها وضاحت بدهد و تاکید کرده که باید برای انجام تحقیقات مستقلانه همکاری کند.

در گزارش تازه دیدبان حقوق بشر بیشتر این حملات به شبه نظامیان تحت حمایت سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) نسبت داده شده‌است.

عملیات‌های شبانه، حملات هوایی، بازداشت و ناپدیدساختن افراد و حمله بر مراکز صحی از جمله روش‌های یادشده در گزارش دیدبان حقوق بشر است که نیروهای مورد حمایت سیا در جریان آن، مرتکب تلفات به غیرنظامیان شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟