عوارض نگه داشتن ادرار را جدی بگیرید!

  • انتشار: ۱۶ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 71877

نگه داشتن ادرار عوارض بسیار زیادی برای سلامتی بدن انسان در پی دارد. اگر می خواهید با عوارض نگه داشتن ادرار آشنا شوید و در این باره بیشتر بدانید پس با این مقاله همراه باشید.

به گزارش خبرگزاری اطلس، رفتن به توالت و دفع ادرار یکی از نیازهای طبیعی بدن هر انسانی محسوب می شود. تمامی اطبا و حکمای قدیم و همچنین پزشکان امروزی بر این نکته تاکید دارند که انسان نمی بایست ادرار خود را نگهدارد. با این حال بسیاری از اشخاص عادت کرده اند برای مدت زمان طولانی ادرار خود را نگه دارند. اگر شما هم از این دست اشخاص هستید پس مشخص است که از صدمه ها و خطرات ناشی از این کار بی خبر هستید.

اگر در طول روز کمتر از ۶ نوبت به توالت می روید و عادت کرده اید ادرار خود را برای مدت ها نگه دارید مطمئن باشید که دیر یا زود به مشکلات ادراری و آسیب های جسمانی مبتلا خواهید شد. در ادامه شماری از مشکلات و عوارض نگه داشتن ادرار را معرفی می کنیم.

نگه داشتن ادرار و عفونت ادراری

یکی از مهمترین عوارض نگه داشتن ادرار ابتلا به عفونت ادراری است. ادرار انسان میزان بسیار زیادی باکتری و سموم در خود دارد است. بدن به طور طبیعی باکتری های مضر و سمومی که در طول شبانه روز وارد بدن انسان می شود را از طریق ادرار کردن به خارج از خود دفع می نماید. نگه داشتن ادرار به مدت طولانی در داخل مثانه آن را به لانه ای برای میکروب ها مبدل می کند. همچنین اسیدیته ی ادرار موجب تحریک دیواره مثانه و مجاری ادراری می گردد. به خاطر داشته باشید که به طور طبیعی لازم است که انسان شش تا هشت نوبت در روز به توالت برود و باکتری های مضر و سموم را از بدن خود دفع کند.

برای دفع بهتر سموم بدن نیاز است که با توجه به سن، وزن، جنسیت و شدت میزان فعالیت های جسمانی خود به اندازه کافی آب بنوشید. اگر نمی خواهید به بیماری های عفونی و عفونت های ادراری مبتلا شوید می بایست هر سه تا چهار ساعت یک بار به توالت بروید. خوردن خوراکی ها و نوشیدنی های ادرارآور مثل چای کمرنگ و هندوانه به انسان کمک می نماید تا از شر سموم بدن خلاص شود و دچار عفونت های ادراری نشود.

برای حفظ سلامت جسمانی خود می بایست به شکل مرتب به توالت بروید و در ضمن توجه به رنگ ادرار و هیج وقت ادرار خود را برای مدت زمان طولانی نگه ندارید. در هر صورت به این نکته مهم همیشه توجه داشته باشید که نرفتن به توالت و نگه داشتن ادرار، خطر ابتلا به عفونت های ادراری در انسان را به میزان زیادی بالا می برد.

بزرگ شدن مثانه، از عوارض نگه داشتن ادرار

یکی دیگر از عوارض نگه داشتن ادرار بزرگ شدن مثانه می باشد. با نرفتن به توالت مثانه مجبور می شود تا برای مدت زمانی طولانی، حجم زیادی از ادرار را در خود نگه دارد. نگهداری ادرار در طولانی مدت و به دفعات، خطر باز شدن و گشادتر شدن مثانه را افزایش خواهد داد.

این عضو حیاتی بدن انسان به شکلی طراحی شده که تا رفتن انسان به توالت حجم مشخصی از ادرار را در خود نگهداری کند. اگر مثانه از حالت طبیعی خود خارج شود و بزرگ تر از حجم طبیعی خود گردد، در احساس نیاز به دفع ادرار اختلال به وجود خواهد آمد و در نتیجه ادرار در داخل مثانه باقی می ماند و به این عضو مهم بدن صدمات قابل توجهی وارد می کند. مثانه در اندازه طبیعی خود نمی بایست بیش از ۴۴۰ میلی لیتر ادرار را در خود نگه دارد.

هر چه بیشتر ادرار در مثانه نگهداری شود، خطر بزرگتر شدن مثانه بیشتر می شود و هر چه مثانه بزرگتر گردد، حجم ادرار ذخیره شده در آن بیشتر می گردد و در نتیجه دیواره های آن بیشتر تحریک می گردد. اگر فکر می کنید که زمان مناسب رفتن به توالت را فراموش می کنید، پیشنهاد می شود که ساعت و یا موبایل خود را برای زنگ زدن در زمان های مشخصی تنظیم کرده و به موقع به توالت بروید.

عوارض نگه داشتن ادرار
نگه داشتن ادرار هم در کودکان و هم در بزرگسالان شایع است

سیستیت و پیلونفریت از عوارض نگه داشتن ادرار

از دیگر عوارض نگه داشتن ادرار ابتلا به التهاب مثانه و التهاب لگنچه و کلیه است. عفونت های ادراری را جدی بگیرید زیرا موارد جزئی از عفونت های ادراری به مرور زمان جدی و خطرناک تر می گردند. عفونت های ناشی از نگهداشتن طولانی مدت ادرار به «التهاب مجاری ادراری» و «التهاب جداره ی مثانه» و همچنین «التهاب کلیه ها» می انجامد. در ادامه مشکلات بسیار جدی تری مثل «سیستیت» (Cystitis) یا التهاب مثانه و «پیلونفریت» (Pyelonephritis) یا التهاب لگنچه و کلیه بوجود می آید. التهاب مثانه یا سیستیت در زنان شایع است زیر آن ها بیشتر از مردان ادرار خود را نگه می دارند. البته شکل اندام تناسلی نیز در ابتلای انسان به این بیماری، تاثیر دارد.

اشخاصی که به این بیماری مبتلا می گردند، در زمان دفع ادرار در ناحیه ی لگن و زیر شکم خود احساس درد می کنند. اگر بیماری سیستیت به موقع درمان نگردد، کلیه ها و لگنچه نیز درگیر بیماری می شوند. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری می بایست به طور مرتب به توالت بروید از نگه داشتن ادرار خود پرهیز نکنید.

بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار یکی دیگر از عوارض نگه داشتن ادرار است. نرفتن به توالت در مدت زمان طولانی موجب بی اختیاری ادرار می شود. هنگامی که مثانه انسان پر می گردد، دریچه ی انتهایی آن که بسته است و فقط هنگام دفع ادرار باز می گردد، سیگنالی مبنی بر پر شدن مثانه را به مغز ارسال می نماید. سپس مغز احساس ادرار کردن را در شخص پدید می آورد.

نگهداشتن ادرار و نرفتن به توالت به اندازه مصرف الکل ذهن را مشوش می کند و از قدرت تمرکز می کاهد. هنگامی که پیام مغز مبنی بر لزوم دفع ادرار نادیده گرفته می شود، عملکرد دریچه تخلیه مثانه دچار اختلال می گردد. در نتیجه هنگامی که نباید دریچه مثانه باز گردد، باز می گردد و ادرار به صورت بی اختیار خارج می شود.