نگرانی کارشناسان سازمان ملل از عدم رعایت حقوق بشر از سوی طالبان در افغانستان

  • انتشار: ۲۳ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 132293

یک گروه از کارشناسان سازمان ملل متحد، وضعیت آینده حقوق بشر در افغانستان را تاریک خوانده و در این مورد هشدار داده است.

گروه از کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی به مناسبت یک سالگی بازگشت طالبان به قدرت، گفته است که جامعه جهانی باید اقدام های جدی را به اجرا بگذارد تا طالبان به احترام اصول اساسی حقوق بشر مجبور شوند.

در این گزارش که روز گذشته پخش شد، کارشناسان سازمان ملل متحد هشدار داده اند که اگر به پایان دادن به وضعیت بشری افغانستان به ویژه وضعیت زنان و دختران اقدام جدی نشود، آینده بانوان افغان خیلی تاریک خواهد بود.

این گروه می خواهد تا طالبان به زود ترین فرصت، دروازه مکتب ها را برای دختران بالاتر از صنف ششم بگشایند. همچنان محدودیت ها بر رفت و آمد آزادانه زنان رفع و به آنها اجازه مشارکت سیاسی داده شود.

در ادامه گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد، خواسته شده تا جلو هر گونه تخطی در برابر زنان گرفته شود.

به نقل از رادیو آزادی، در گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد به تخطی های متعدد از جمله تخطی از حقوق زنان و دختران اشاره شده است

در گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد به تخطی های متعدد از جمله تخطی از حقوق زنان و دختران اشاره شده است

در این گزارش، آمده است که کارشناسان، یک سال پیش هم از جامعه جهانی خواسته بودند که تمامی افغان ها را از زندان غیر قانونی، اعدام های صحرایی و خودسرانه، بیجا ساختن مردم و محدودیت های حقوق بشری مصئون سازند.

در گزارش این هم گفته شده که این اقدام ها به خاطری ضروری است که در نبود آن شاید زنان، دختران، فعالان حقوق بشری، خبرنگاران، هنرمندان، اقلیت های مذهبی، معلولان، فعالان مدنی و آموزگاران در حد زیاد متاثر و آسیب پذیر شوند.

گروه متخصصان سازمان ملل متحد از طالبان خواسته تا به مکلفیت های شان در پیمان های جهانی که افغانستان عضویت آنرا دارد، عمل کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟