نگرانی «پوتین» وضعیت «بحرانی» افغانستان

  • انتشار: ۲۵ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 10731

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه هشدار داد که بی ثباتی در افغانستان می تواند به کشورهای آسیای میانه نفوذ کند و گسترش یابد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از دویچه وله، رئیس جمهور روسیه خواستار تقویت مرزهای منطقه و همکاری نظامی با متحدان نزدیک مسکو شد تا به این ترتیب از گسترش بی ثباتی از کشور جنگزده افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی جلوگیری شود.

ولادیمیر پوتین گفت که باید “موانع قابل اعتماد” در مرزهای بیرونی «کشورهای مستقل مشترک المنافع» وجود داشته باشد. این کشورها شامل جمهوری های سابق شوروی از جمله روسیه و کشورهای آسیای میانه هستند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به رسانه دولتی روسیه گفت که رهبران کشورهای مشترک المنافع گسیل نیروهای امنیتی بیشتر به مرزهایشان با افغانستان را مورد بررسی قرار می دهند.

پوتین در سخنرانی اش در جمع رهبران مشترک المنافع در قزاقستان گفت: «من باید با رئیس جمهور ازبکستان موافق باشم که با بیم و هراس در مورد اوضاع جاری افغانستان سخن می گوید».

ولادیمیر پوتین وضعیت افغانستان را «نزدیک به بحرانی» توصیف کرد و گفت: «تروریست ها با اعتقادات متفاوت، در حال کسب مدام قدرت هستند و طرح و پلان خود را هم مبنی بر گسترش {قلمروشان} پنهان نمی کنند». او در ادامه افزود: «یکی از اهداف آنها نفوذ به منطقه آسیای مرکزی است. ما باید آماده مقابله با چنین سناریویی باشیم».

پوتین در حالی این سخنان را ابراز کرد که یک روز پیش، بارک اوباما رئیس جمهور امریکا از تمدید حضور نظامی کشورش در افغانستان پس از سال ۲۰۱۶ خبر داد. او دلیل این مسئله را «وضعیت بسیار شکننده» افغانستان عنوان کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟