نگرانی پارلمان از بلاتکلیفی کابینه

  • انتشار: ۲۴ حوت ۱۳۹۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 3201

قرار است رييس جمهور غني و داكتر عبدالله عبدالله رييس اجرايي، در ۲۴ ماه مارچ سال جاري به امريكا سفر كنند و اين سفر در حالي صورت مي گيرد كه هسته اصلي حكومت وحدت ملي ناقص است.
هسته اصلي حكومت همان كابينه اي است كه پس از شش ماه، هنوز هم از معرفي آن به مجلس نمايندگان خبري نيست. تاخير در معرفي نامزد وزراي كابينه، اعضاي مجلس نمايندگان را به شدت نگران كرده است.
شماری از اعضای مجلس نمایندگان ابراز نگرانی می کنند که رهبران حکومت وحدت ملی اعضای باقی مانده کابینه را قبل از سفرشان به امریکا معرفی نخواهند کرد.

عبدالقادر زازی عضو مجلس نمایندگان به خبرگزاری جمهور گفت: تاهمین اکنون هیچ گونه فهرستی از سوی حکومت به مجلس نمایندگان مواصلت نکرده است و از همین رو، احتمال آن می رود که معرفی کابینه تا بعد از سفر رهبران حکومت به امریکا، به تاخیر افتاده است.
این عضو مجلس نمایندگان افزود: با آغاز کار مجلس نمایندگان، دوره کاری سرپرست ها در راس وزارت خانه ها به اتمام رسیده و حالا دیگر فعالیت این وزارت خانه ها با حضور سرپرست ها غیرقانونی است.
به گفته آقای زازی؛ شرایط کنونی و وضعیت نامناسب اقتصادی و امنیتی، ایجاب می کند که باید معرفی زودهنگام اعضای باقی مانده کابینه در اولویت کاری رهبران حکومت قرار گرفته و قبل از سفرشان به امریکا، هسته بزرگ کابینه معرفی شوند.
وی سفر رهبران حکومت را به امریکا، بدون تکمیل کردن کابینه ناقص خوانده و ابراز ناامیدی کرد که چندان تاثیر در وضعیت افغانستان نخواهد داشت.
ناهید فرید عضو دیگری مجلس نمایندگان است. وی نیز از تاخیر در معرفی نامزد وزرای کابینه نگران است و پیش بینی می کند که کابینه بار دیگر به تاخیر افتاده و معرفی آن زمان بیشتری را در بر خواهد گرفت.
بانو فرید خاطرنشان کرد که اگر نامزد وزرای کابینه برای گرفتن رای اعتماد قبل از سفرشان به واشنگتن، معرفی نشوند، این سهل انگاری رهبران حکومت روی آینده سیاسی افغانستان تاثیر منفی به جا خواهد گذاشت.
این در حالی است که محمدعلم ايزديار معاون اول مجلس سنا نيز از تاخير در معرفي نامزد وزراي كابينه، انتقاد کرد. وي تاكيد كرد كه حكومت بايد هرچه عاجل به ادامه كار سرپرست ها نقطه پايان بگذارد.

در روز نخست آغاز كار مجلس نمايندگان، رييس جمهور غني وعده سپرد كه همزمان با تكميل هيات اداري مجلس نمايندگان، اعضاي باقي مانده كابينه براي گرفتن راي اعتماد معرفي خواهد شد؛ اما تاهنوز آقاي غني به اين وعده خود عمل نكرده است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟