نگرانی ها از مسلح‌سازی نفرات حزب اسلامی افغانستان

  • انتشار: ۱۹ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 26048

اعضای جبهۀ متحد سابق، از «برنامۀ مسلح‌سازی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار»ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک عضو جبهۀ متحد سابق گفت که گزارش‌هایی را دریافت کرده‌اند که ریاست‌جمهوری و شورای امنیت ملی کشور در پی تجهیز و مسلح‌سازی نفرات گلبدین حکمتیار و اعضای حزب اسلامی در مرکز و شماری از ولایات کشور می‌باشند.

وی که خواست نامش فاش نشود، به افغانستان.رو گفت که بر بنیاد توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی، شورشیان مربوط به حکمتیار که در پانزده سال پسین در برابر دولت افغانستان جنگیده‌اند باید خلع‌ سلاح می‌گردیدند و شاخۀ نظامی حزب اسلامیمنحل می‌گردید؛ اما تا کنون هیچ گامی در راستای تطبیق این بند توافق نامه برداشته نشده است.

این چهرۀ مربوط به جریان مقاومت سابق با اشاره به اظهارات پسین حکمتیار گفت که حکومت نه تنها برنامۀ خلع‌ سلاح اعضای حزب اسلامی را ندارد؛ بلکه در فکر تجهیز و مسلح‎‌سازی این حزب می‌باشد.

این عضو جمعیت اسلامی افزود که حکومت در پی استفادۀ گلبدین حکمتیار در برابر جمعیت اسلامی است؛ اما جمعیت هیچ برنامۀ برای درگیری با حزب اسلامی ندارد.

با این حال، گلبدين حكمتيار در کنفرانس مطبوعاتی اخیرش در کابل اعلام كرد كه هم خودش و هم دولت افغانستان قصد ندارند كه فعلاً مجاهدين حزب اسلامى را خلع سلاح كنند.

حکمتیار در این نشست گفت که چون دولت بر مناطق حزب اسلامى كنترل نداردو اگر مجاهدين ما خلع سلاح شوند، طالبان و داعش آن مناطق را تصرف خواهندكرد. پس تا زمانى‌كه صلح سراسرى در كشور بر قرار نگردد، مجاهدين ما مسلح خواهند ماند و از مناطق خود در برابر هجوم طالبان و غيره دفاع خواهند كرد.

رهبران جمعیت اسلامی در پانزده سال اخیر صاحب قدرت و ثروت شده‌اند. این حزب در یک‌ونیم دهه به عنوان یک جریان اپوزیسیونی قدرت‌مند و چالش‌آفرین در برابر حکومت عمل کرده و رهبران حاکم را به چالش کشیده است. هم اکنو نیز علی‌رغم حضور بخشی از رهبری جمعیت در قدرت و دولت، این حزب مخالف شدید دولت و رییس جمهوری محسوب می‌شود. جمعیت اسلامی به رهبری حکومت از جمله محمد اشرف غنی رییس‌جمهور و شماری از مقامات بلندپایۀ امنیتی به شمول حنیف اتمر و معصوم استانکزی مشکوک می‌باشد. چنانچه در آخرین مورد به صراحت خواستار برکناری اتمر و استانکزی شدند.

باورها بر این است که اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان با کشیدن پای گلبدین حکمتیار به صحنۀ سیاسی افغانستان در پی مهار جمعیت اسلامی و دیگرجریان‌های اپوزیسیونی می‌باشد. آقای حکمتیار تا کنون پاسخ قناعت‌بخش به اعتمادرییس‌جمهوری داده است. او به عنوان مدافع نظام عمل کرده و گفته که اجازه نمی‌دهد نظام تضعیف و تخریب شود. شماری از فعالان سیاسی- مدنی، آقای حکمتیار را در جایگاه سخنگوی اشرف‌غنی قرار داده‌اند. در این حال، یک آگاه سیاسی با اشاره به حملۀ یک فرمانده وابسته به حزب اسلامی به اعضای جمعیت اسلامی در ولایت تخار که در نتیجۀ آن 22 تن جانباخته‌اند، می‌گوید که از چنین درگیری‌های خونین، بوی جنگ‌های داخلی کابل ودهۀ 90 به مشام می‌رسد.

او گفت که افزایش اختلافات سیاسی افغانستان با چالش‌های تازه‎ ای مواجه ساخته است و اختلافات سیاسی، تأثیر مستقیم بر اوضاع امنیتی و شرایط حاکم در کشوردارد.

اما حکمتیار ادعای دیگری دارد. او کشورهایی را متهم به مسلح‌سازی گروه‌هایی در شمال افغانستان کرد. رهبر حزب اسلامی در کنفرانس خبری هفتۀ گذشته‌در کابل مشخص نساخت که منظورش کدام کشورهاست و چه گروه‌های تجهیز می‌شوند؛ اما به نظر می‌رسد منظور آقای حکمتیار شاخه‌یی از جمعیت اسلامی و بخشی از گروه طالبان در شمال افغانستان باشد.

گلبدین حکمتیار از نخستین چهره‌های سیاسی افغانستان بود که در برابر ائتلاف جنبش، جمعیت و وحدت اسلامی مردم افغانستان واکنش نشان داد. او گفت که حزب اسلامی از تشکیل چنین ائتلافی نمی‌هراسد؛ اما بهتر بود چنین ائتلافی تشکیل نمی شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟